H&M straffas med 35 miljoner euro i sanktionsavgift
H&M:s försäljningskostnader i det tredje kvartalet har belastats med en reservering hänförlig till en intern personuppgiftsincident vid ett servicecenter i Nürnberg, som bolaget självt anmälde i oktober 2019.
"Den regionala dataskyddsmyndigheten i Hamburg har belagt bolaget med en sanktionsavgift om 35 miljoner euro. H&M-gruppen tillstår att fel har begåtts på servicecentret och kraftfulla åtgärder har gjorts för att rätta till det inträffade", skriver bolaget i sin delårsrapport.
Vidare uppger H&M att statliga stöd kopplat till covid-19 har minskat försäljningskostnaderna i tredje kvartalet med cirka 400 miljoner kronor.
"Detta ska ses mot bakgrund av covid-19-situationens kraftigt negativapåverkan på försäljningen under niomånadersperioden, framför allt under det andra kvartalet, och den svårbedömda situation som pandemins snabba förlopp fört med sig", skriver H&M.