Förlust på 66 miljoner för Nilson Group
Coronapandemin har slagit hårt mot skobranschen, men för Nilson Group började nedgången tidigare än så. Skojätten gjorde ett rörelseresultat på minus 65,8 mijoner kronor för 2019, ett kraftigt ras jämfört med vinsten året innan på 4,5 miljoner kronor.
Magnus Nilsson är i dag ensam ägare till arvet efter fadern Rolf Nilsson. I en intervju med Hallands Nyheter kommenterar han läget för den Varbergsbaserde skokoncernen.
– 2019 var ett svagt skoår generellt. En ökad konkurrens från e-handeln minskar också trafiken till fysiska butiker. Vi gjorde under 2019 flera besparingar men kunde inte kompensera för tappade intäkter, utan det blev en förlust.
– Detta gäller även våra verksamheter i Norge och Finland. Nya satsningar på e-handel har också kostat en del pengar initialt, fortsätter han.
Efter många framgångsrika år faller siffrorna. 2010 hade Nilson Group en nettoomsättning på 2,4 miljarder kronor. 2019 sjönk den för första gången under två miljarder, till 1,9 miljarder. Antalet anställda har också minskat på senare år. Vid bokslutet för 2019 hade företaget 1 099 anställda.
Coronapandemin har förvärrat läget ytterligare. Nilson Group har tagit emot knappt 20 miljoner kronor i omställningsstöd. Plus permitteringsstöd, hyresstöd och i viss mån sänkta arbetsgivaravgifter och hjälp med sjuklönekostnader.
– Det hjälper till att överbrygga denna kris i detaljhandeln. Vi vill dock att förbättringar sker under resten av året på försäljningen. Annars hoppas vi att regeringen tillskjuter mer pengar eller ändrar reglerna, så stöden blir mer tillgängliga. Alla stödpengar som regeringen avsatt har ju ännu inte utnyttjats, säger Magnus Nilson till Hallands Nyheter.
Av årsredovisningen framgår att fjolårets förlust täcktes genom ett koncernbidrag från moderkoncernen AMM Holding AB, som också ägs av Magnus Nilsson.
– Vi har en styrka i att vi genom åren varit framgångsrika och lyckats bygga upp ett starkt eget kapital. Stöden som vi fått hjälper också till, säger han.
I Nilson group ingår butikskoncepten Din Sko, Nilson Shoes, Skopunkten, Jerns, Radical Sports samt franchisebaserade Ecco. Koncepten samsas också under gemensamt tak som Feetfirst. Skojätten har drygt 200 butiker, varav 161 i Sverige.