Rustas vd: "100 varuhus i Sverige är inget målsnöre"
Rusta öppnar varuhus nummer 100 i Sverige. Den nya enheten som öppnar i veckan är belägen i Söderhamn och omfattar 2 200 kvadratmeter, vilket enligt vd Göran Westerberg är en perfekt storlek för ett Rusta-varuhus.
– Att öppna varuhus nummer 100 i Sverige känns som en fantastisk milstolpe och som att cirkeln är sluten när vi nu öppnar mitt emellan Ljusdal och Gävle – i regionen där vårt första varuhus öppnade 1986, säger Göran Westerberg till Dagens Handel.
Han säger vidare att gränsen för vad som är möjligt för Rusta förflyttas ständigt.
– För tio år sedan hade vi inte kunnat öppna i Söderhamn, men i takt med att vårt bolag växer och att fler upptäcker vårt sortiment så blir den typen av etableringar möjliga. Gränsen för det antal varuhus som vi kan ha i Sverige höjs hela tiden. För tio år sedan skulle jag ha sagt att vi ska ha 80 till 90 varuhus i Sverige men nu vet vi att vi kan öppna ytterligare minst 20.
– 100 varuhus i Sverige är med andra ord inget målsnöre. Vi har en fantastisk tillväxt. Bara fyra månader in på verksamhetsåret ser vi att försäljningen har ökat i spannet tresiffrigt till lågt tvåsiffrigt. Där står Norge och Tyskland för den högsta tillväxttakten, men Sverige fortsätter utvecklas stabilt. Finland var avvaktande en period men nu ökar försäljningen kraftigt.
Hur har coronapandemin påverkat Rusta?
– I takt med att vi växer geografiskt, växer vi även inom samtliga produktområden. Det enda segment där vi kan sägas ha tappat något är resväskor. Men där kan vi snabbt justera affären. Vi är kanske den mest flexibla detaljhandelskedjan som har den möjligheten eftersom vi löpande förnyar vårt sortiment med mellan 30 och 40 procent per år.
I tider av finansiell oro blir prislappen viktigare för kunden, något som tenderar att gynna lågprishandlare som oss. Där har vi haft en tydlig fördel i vårt breda och säsongsanpassade sortiment. Under pandemin så har vi blivit ett alternativ även för kunder som inte handlat hos oss tidigare eller för kunder som kanske främst handlat enstaka produktgrupper hos oss. I början av pandemin hamstrade kunderna varor. Därefter började kunderna att snickra, vara ute och inreda. Nu befinner vi oss i vad man kan kalla en hemfixar- och inredningsfas.
Har ni upplevt störningar i leveranskedjan på grund av pandemin?
– Liksom de flesta andra aktörer så har vi det, mest vad gäller vissa specifika förbrukningsvaror. Inte minst i början av pandemin och då främst hamstringsvaror som handsprit och toalettpapper. Det finns en viss eftersläpning i leveranserna. Vi har precis som alla andra branschkollegor fått lära oss komplexiteten i globala leveranskedjor.
Efter Söderhamn, var öppnar nästa varuhus och blir det fler citykoncept?
– Finns det någon vit fläck för Rusta i Sverige så är det att nå den icke bilburna innerstadskunden. Men den målgruppen kan vi möta genom att öppna varuhus i närförorter som exempelvis Solna centrum eller Täby Centrum. Varuhuset i Stockholm city planerade vi att driva under en kortare tidsperiod, men nu har vi blivit kvar och trivs där. När fastighetsägarna börjat anpassa sig till den nya verkligheten och sätter hyror därefter, så kommer det att öppna upp sig fler centrala lägen för oss. Vi har några varuhus i pipelinen men vi öppnar inte något nytt citykoncept innan årsskiftet.
E-handel då, när går Rusta fullt ut online och blir ett omnikanalkoncept?
– Det mest kontroversiella jag har sagt är väl att vi inte ska satsa på fullskalig e-handel. Jag är nöjd med det beslutet och står fast vid det. Vår huvudkanal kommer troligen alltid att vara fysisk. Med detta sagt så säljer vi vissa produktkategorier framgångsrikt på nätet. Och vi kommer som alltid fortsätta testa nya sätt nå våra kunder.