Nu lanserar Zalando secondhand
På måndagen lanserar Zalando sin nya satsning på begagnat mode, som aviserades i februari i år, där konsumenter både kommer kunna köpa och byta plagg direkt på plattformen.
Satsningen lanseras först i Tyskland och Spanien för att sedan utökas till att omfatta
försäljningen av secondhand till kunder i Belgien, Frankrike, Nederländerna och Polen.
–Intresset för pre-owned-mode är stort och ständigt växande, i synnerhet bland millennials. Samtidigt saknar kunderna en enkel och tillförlitlig tjänst där de kan byta in de artiklar som de gärna byter vidare för att förlänga produkternas livslängd. Med lanseringen av pre-owned-kategorin är Zalando den första modeplattform som erbjuder en sömlös kombination av såväl ny som pre-owned shopping, och det är vi väldigt stolta över. Det är dessutom ett viktigt steg i vår målsättning att bli ”The Starting Point for Fashion”, utgångspunkten för mode, säger Torben Hansen, vp recommerce på Zalando, i en kommentar.
När kunderna har bytt in sina artiklar kan de välja om de vill ha ett presentkort hos Zalando eller stödja någon av företagets två donationspartner; Röda Korset och WeForest.
Zalando har tidigare också testat att sälja secondhand offline med initiativet Zircle.