Zwipes vd tror på genombrott för biometriska betalkort
Det norska biometriföretaget Zwipe, som är parallellnoterat på First North i Stockholm och Merkur i Oslo, tror att marknaden för biometriska betalkort är på gång att ta fart. Det har tagit längre tid än vad alla trodde från början, men nu står ekosystemet klart för en utrullning.
Det säger Zwipes vd André Løvestam till Nyhetsbyrån Direkt i en intervju.
Han har också märkt att covid-19-pandemin har förstärkt efterfrågan av kontaktlösa betalningar väsentligt.
– Jag tror covid-19 kommer att vara en 'gamechanger' i denna industri", säger han.
Mycket har hänt i marknaden under det senaste året, enligt André Løvestam. Hela ekosystemet av banker, korttillverkare och leverantörer av biometriska säkerhetslösningar har förberett sig med investeringar, tester och certifieringar. Zwipe-vd:n märker också en enorm skillnad i responsen hos bankerna.
– Mer än något annat har det varit viktigt att komma ned till en prisnivå som möjliggör massvolym. Från att kortpriset legat kring 40 dollar historiskt kan vi nu, med den nya teknologin som vi tagit fram med Idemia komma ned i ett pris för hela kortet på 10 dollar och lägre när volymen når hundratals miljoner enheter om året. Det är de prisnivåer som marknaden behöver för att komma till massvolym, säger han.
Zwipe står redo för en massvolymsmarknad, som bolaget tror kommer 2021 och framåt. Någon exakt storlek på förväntade försäljningsvolymer när marknaden drar i gång vill André Løvestam inte ge sig in på, det är för svårt menar han.
Men Zwipe har som mål att leverera teknologi till 30 procent av den biometriska betalkortsmarknaden.
– Vårt mål på medellång sikt är att nå en omsättning på 1 miljard norska kronor, med ett ASP (genomsnittligt försäljningspris) på mellan 3 och 4 dollar per enhet och med mycket goda marginaler, säger han.
Har du någon bedömning för 2021?
– Det är svårt att säga, men jag vill tro att marknaden kommer att räknas i miljontals enheter 2021 och därefter se en mycket snabb tillväxt, säger han.
André Løvestam hänvisar till att det för åren 2023 och 2024 finns flera estimat kring marknadspotentialen från olika externa bedömare. Analyshuset Redeye, som enligt Zwipechefen har den "mest konservativa bedömningen i marknaden", har antagit en volym på runt 100 miljoner biometriska kort 2024, med stark tilväxt därefter, medan exempelvis Goode Intelligences och Edgar Dunns uppskattningar är 6-8 gånger högre än Redeyes, och det var innan covid-19.
– Jag tror att det kan gå snabbare än vad Redeye uppskattar, kanske mycket snabbare, säger André Løvestam.
I biometrisektorn är Zwipe en leverantör av en komplett teknologilösning till korttillverkaren, där bolaget köper in komponenter från olika underleverantörer och har en patentportfölj kring sin egen helhetslösning.
Flaggskeppsprodukten plattformen Zwipe Pay One, som har utvecklats med Idemia, går igenom tester under det andra halvåret i år för att vara redo för volymutrullning 2021. Projektet följer plan, enligt André Løvestam.
– Vi har passerat alla stora riskmoment i utvecklingen och nu är det själva genomförandet som återstår.
Zwipe Pay One-plattformen har fingeravtryckssensorer från norska Idex integrerade. Tidigare har Zwipe även haft projekt med sensorer från Fingerprint Cards.
Har ni något samarbete med Fingerprint Cards nu?
– Vi utesluter aldrig samarbete med någon. Vi har Fingerprints sensor i produkter som vi planerar att köra pilot på framöver, säger André Løvestam.
På konkurrentsidan nämner Zwipe-vd:n andra leverantörer av ”secure element”-lösningar som ST Microelectronic och Infineon, men Infineon är även en strategisk partner tillägger han.
– Vi sitter i samma båt allihop. All framgång för alla aktörer i branschen är bra för oss. Vi ser inte på Fingerprint Cards som en konkurrent överhuvudtaget, de är en komponentleverantör, säger han.
Vilken sensortillverkare ligger längst fram?
– Vi valde Idex baserat på en totalvärdering av prestanda, kostnader och allt. Idex passade bäst för vår produkt (Zwipe Pay One, reds anm). Det kan mycket väl vara så att vi får andra produkter där vi väljer annorlunda. Vi är glada som har två jätteduktiga sensorleverantörer att spela på och hoppas på fler. Den konkurrensen är bra för att öka både prestanda och få ned kostnaderna ännu mer, vilket är det som kommer att driva marknaden.
Artikeln är en del av vårt tema om Teknik.