H&M:s Sverigechef ska marknadsföra Sverige utomlands
Tar plats i ny rådgivande grupp.
Filip Ekvall, Sverigechef för H & M, tar tillsammans med ytterligare nio näringslivstoppar som Tallink Siljas vd Marcus Risberg, SJ:s försäljningschef Krister Svensson och Scandic Sverges försäljningsdirektör Mattias Hultgren plats i en rådgivande grupp som sammanställts av organisationen Svensk Turism till Sveriges marknadsföringsbolag Visit Sweden.
-Den nya rådgivargruppen gör att vi på Visit Sweden breddar våra nationella möjligheter att få ut Sverige som destination i fler relevanta målgruppssammanhang, säger Ewa Lagerqvist som är VD för Sveriges marknadsföringsbolag, Visit Sweden, i en kommentar.
Den rådgivande gruppen ska vara en levande grupp som kan förändras över tid och utifrån behov.
Svensk Turism samlar svenska besöksnäringen och ägs av 170 företag och organisationer som representerar tiotusentals företag i hela besöksnäringen inom områdena äta, bo, resa och göra.
Visit Swedens uppdrag är att marknadsföra Sverige utomlands och är sedan januari i år ett helägt aktiebolag av svenska staten.
Den rådgivande gruppen består av:
Marcus Risberg, vd, TallinkSilja
Krister Svensson, försäljningschef, SJ
Thomas Laurell, strategichef, Swedavia
Mats Hedenström, näringspolitisk chef Svensk Handel
David Salsbäck, kommunikation- och hållbarhetsdirektör, Axel Johnson
Filip Ekvall, Sverigechef H & M
Camilla Zedendahl, vd Kungliga Djurgårdens intressenter
Maria Jonasson, vd Gålö Havsbad
Mattias Hultgren, försäljningsdirektör, Scandic Sverige
Jonas Siljhammar, vd, Visita