Rekordtillväxt för e-handeln i juli
Rekordtillväxt för e-handeln i juli
Semester brukar innebära en nedgång i näthandeln men i år har det varit annorlunda, till stor del beroende på coronapandemin, enligt Postnords senaste e-barometer.
Enligt konsumenternas egna uppskattningar växte e-handeln under juli med 45 procent, vilket var rekordnivåer. Undersökningen visar också att 77 procent av handlarna har valt att köpa varor på nätet, vilket är en ökning med tio procent jämfört med samma period i fjol.
– Inte minst ser vi att en betydligt större del av befolkningen har e-handlat under juli i år och det har såklart att göra med att långt fler har tillbringat semestern i Sverige. Den effekten var att vänta. Vi ser också att man har e-handlat för mer pengar per person, vilket hör samman med att dagligvarorna växt så kraftigt, säger Carl-Fredrik Teder, e-handelsanalytiker på Postnord, i en kommentar.
Dagligvaruhandeln växte alltså mest med 200 procent under juli månad. Sport och fritid stod för den näst största tillväxten med 63 procent, följt av hemelektronik med en ökning på 39 procent.
Skönhet och hälsa (inkluderat apoteksvaror) är fortsatt det som handlas mest på nätet följt av kläder och skor, men ökningen under juli låg nu endast på sex procent vilket tros bero på att människro bunkrade tidigare i våras.
Det är, som tidigare mätningar har visat, de äldre konsumentgrupperna som ökar mest inom näthandel. Men till skillnad från tidigare har inte den äldsta konsumentgruppen ökat mest den här gången, utan har fått se sig omsprungna av gruppen 50-64 år som ökat med 59 procent. I åldern 65-79 ökade näthandlandet med 47 procent och bland de yngsta, mellan 18-29, ökade näthandlandet med "endast" 24 procent.