Xiaomi fördubblade resultatet – första svenska butiken invigd
Kinesiska smartphonetillverkaren Xiaomi, som i dagarna öppnat sin första egna butik i Sverige, mer än fördubblade sitt nettoresultat under det andra kvartalet till 4,5 miljarder yuan (cirka 5,7 miljarder kronor) att jämföra med 2,0 miljarder yuan motsvarande period i fjol.
Det rapporterar Dow Jones.
Intäkterna ökade till 53,5 miljarder yuan, upp från 52,0 miljarder samma kvartal året före. Bidragande till ökningen var högre intäkter från bolagets huvudsakliga verksamheter såsom smartphones och internettjänster.
Xiaomi lämnade ingen prognos för det andra halvåret.
Teknikjättens första Mi Store i Sverige öppnades på Westfield Mall of Scandinavia i Solna den 25 augusti. Under den första kampanjveckan har kunderna haft möjlighet att i förväg boka en shoppingplats under en halvtimme. Detta för att butiken ska leva upp till coronarestriktionerna och samtidigt skapa en besöksupplevelse. Halvtimmesspotarna rapporteras ha blivit fullbokade i förväg under de tre första dagarna.