23948sdkhjf

Urb-it lämnar Sverige – alla samarbeten avslutade

I rapporten för det andra kvartalet meddelade kurirföretaget Urb-it att bolaget kommer att dra sig ur den svenska marknaden för att i stället fokusera på större städer i Frankrike och London.

– Vår tjänst är anpassad för tätbefolkade städer som kämpar med föroreningar och trängsel där behovet av mer hållbara leveranser som är pålitliga är hög. Det är inte där utmaningarna finns i de svenska städerna, säger bolagets vd Kevin Kviblad till Nyhetsbyrån Direkt.

Anledningen till att bolaget inte kommunicerat uttåget tidigare är enligt vd:n att Sverige, som i dag står för omkring 10 procent av omsättningen, är en så pass liten del av verksamheten att påverkan är försumbar och att bolagets tillväxt uteslutande kommer från de stora städerna som London och Paris.

På den svenska marknaden har Urb-it haft samarbeten med till exempel Interflora och Intersport, och så sent som i juni ingick bolaget ett partnerskap med prylkedjan Kjell & Company och lanserade en ny e-handelslösning i Stockholm för handel med dagligvaror ihop med Gastrofy. Alla dessa samarbeten har nu stängts ner från och med den 14 augusti, uppger Kevin Kviblad.

Finansmannen Lage Jonsson är styrelseordförande och bolagets största ägare med drygt 50 procent av rösterna i bolaget. Han tycker att det är helt naturligt att bolaget nu drar sig ur Sverige.

– När man startar något, i till exempel Sverige, så är det naturligt att man börjar där och ser vad som händer, men sedan har vi haft stora framgångar i Paris och London och då vill vi omdisponera resurser till där affärerna finns. Sverige är ju på många sätt en sönderkonkurrerad marknad, säger han till Nyhetsbyrån Direkt.

Det First North-listade bolaget Urb-it, vars idé är att leverera e-handlade produkter från butik till konsumenter genom så kallade urbers, redovisar ett rörelseresultat för det andra kvartalet 2020 på -16,3 miljoner kronor (-11,6).

Nettointäkterna uppgick till 4,2 miljoner kronor, jämfört med 0,9 miljoner i motsvarande kvartal föregående år, och är enligt vd Kevin Kviblad det bästa kvartalsförsäljningen någonsin.

Nettoförlusten ökade dock till -22 miljoner jämfört med -12,8 miljoner föregående år. Detta är enligt vd:n hänförligt till betydande investeringar i bolagets partnerskap med DHL i Paris och Epicery. Dessa väntas dock ge positivt bidrag framgent, framhåller Kevin Kviblad.

Artikeln uppdaterad 2020-08-24

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.082