Clas Ohlson: Kraftig onlineökning – men lägre än väntat
Clas Ohlsons totala försäljning steg med 1 procent under juli. Analytikerna hade i snitt väntat sig +0,8 procent, enligt Infronts samanställning av fyra estimat.
Den organiska försäljningen steg med 6 procent. Här låg konsensus på +5,8 procent.
Clas Ohlsons onlineförsäljning ökade med 47 procent under månaden, mot väntade +56,4 procent.
”Vi kan konstatera att den positiva försäljningstrend vi såg i juni har fortsatt in i juli. Jag ser detta som ett kvitto på att vi har hittat rätt i vårt kommersiella erbjudande i relation till kundernas behov under sommaren”, skriver Clas Ohlsons Lotta Lyrå i en kommentar.
Lotta Lyrå konstaterar i nästa andetag att samtidigt som läget gradvis förbättras, ser Clas Ohlson fortsatt negativa effekter av coronapandemin i form av dämpad kundtrafik till framför allt de centralt belägna butikerna i de större städerna i Sverige.
Vid periodens utgång uppgick det totala antalet butiker till 228 (232).
I Sverige var försäljningen 1 procent ner. Organiskt steg försäljningen i Norge med 18 procent, i Finland var den upp 2 procent och regionen Utanför Norden visade en minskning på 53 procent.