Stilindex: "Coronakrisen fortsatt ett rejält sänke"
Försäljningen av kläder i fysiska butiker, med butikernas e-handel inräknad minskat med 18,0 procent, mätt på jämförbara enheter och i löpande priser, i juli jämfört med samma månad förra året, enligt Stilindex från Svensk Handel Stil.
Motsvarande siffra för skohandeln visar en minskning med 24,4 procent under månaden.
Hittills i år har försäljningen i klädhandeln backat med 17,8 procent och skohandeln försäljningen i skohandeln med 33,0 procent.
- För modehandeln är coronakrisen fortsatt ett rejält sänke. En viss förbättring från låga nivåer sker i juli, men försäljningstappen är fortsatt omfattande, säger Mats Hedenström, näringspolitisk chef på Svensk Handel.
- Fysiska butiker klarar sig sämre i krisen än e-handeln. Det är av avgörande betydelse att vi på ett ansvarsfullt sätt åter lyckas öppna upp samhället och därmed får igång flödena i våra stadskärnor där många av landets sko- och klädbutiker är lokaliserade. De beslutade hyres- och omställningsstöden är bra men de behöver förlängas och förfinas så att de verkligen når de mest utsatta delarna av näringslivet. Detta gäller i hög grad den svenska sko- och klädhandeln.
Men det är inte bara minskade flöden i stadskärnor som påverkar utvecklingen negativt utan även internationell konkurrens menar Svensk Handel Stil och riktar ånyo en känga åt regeringen gällande den föreslagna sko- och klädskatten. Skatter som Mats Hedenström menar är det sista en modebranschen beöver i ett läge där svenska handlare tampas med att ha europas högsta hyror och arbetskraftskostnader.
- Det vi vill se är ett politiskt arbete för konkurrens på lika villkor. Regeringen bör med kraft driva frågan om ett likvärdigt produktansvar för utländska plattformar som säljer på den svenska marknaden istället för att klä skatter i grön kostym och ytterligare försämra den svenska konkurrenskraften, sägerr Mats Hedenström.