23948sdkhjf

Convenience tappade i andra kvartalet

Den svenska convenience-branschen har under coronapandemin settt väldigt annorlunda ut där topplägen blev till bottenlägen, och vice versa, som i ett trollslag. Det märks även på siffrorna för försäljningen under det andra kvartalet där ett tapp på 11,6 procent uppmätts i branschens egna mätning Convenience Stores Index.

– Vi är inte överraskade över siffrorna men vet ju att det slagit väldigt olika i branschen beroende på lägen. Enkelt uttryckt kan man säga att tidigare A-lägen nu blivit motsatsen. Många butiker i bostadsområden och längs vägar har däremot inte märkt av någon minskning och ett flertal har till och med ökat, säger Bengt Hedlund, vd Convenience Stores Sweden i en kommentar.

Bengt Hedlund tror dock den värsta perioden nu ligger bakom branschen och att det tredje kvartalet lär komma att se bättre ut.

– Den tuffaste perioden var april, maj och halva juni. Efter det lossnade det på många ställen. Eftersom denna sommar är den första i historien då alla svenskar är i Sverige samtidigt, borde det gynna convenience-handeln totalt sett, säger han.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063