23948sdkhjf

Rejäl försäljningstillväxt för Zalando

Infriade prognosen om försäljningstillväxt.
Den Kinnevikdelägda nätmodehandlaren Zalando omsatte 2.035 miljoner euro under årets andra kvartal, motsvarande en försäljningstillväxt på 27,4 procent.
I mitten av juli släppte Zalando preliminära siffror där försäljningstillväxten i kvartalet väntades bli 26-28 procent.
Snittestimatet av elva analytikers prognoser, som Infront sammanställt inför rapporten, låg på en omsättning på 2.028 miljoner euro och en försäljningstillväxt på 26,9 procent.
Zalandos justerade rörelseresultat uppgick till 212 miljoner euro. Här var det preliminära utfallet 200-220 miljoner euro och analytikernas snittestimat var ett justerat rörelseresultat på 210 miljoner euro. Kinnevik äger 21,3 procent av aktierna i Zalando.
Nätmodehandlaren spår att GMV-försäljningen, "gross merchandise value", helåret 2020 ska öka med 20-25 procent och att intäktstillväxten ska bli 15-20 procent.
Det framgår av Zalandos delårsrapport och är en upprepning av de höjda prognoser som bolaget lämnade i mitten av juli.
Snittestimatet enligt Infronts sammanställning av tolv analytikers estimat låg inför rapporten på en intäktstillväxt på 19,2 procent.
Zalando spår vidare att det justerade rörelseresultatet helåret 2020 ska landa inom intervallet 250-300 miljoner euro, även det en upprepning av den höjning som skedde i juli. Här låg Infronts förväntningar i snitt på 287 miljoner euro. Kinnevik äger 21,3 procent av aktierna i Zalando. "Gross merchandise value" är ett mått på värdet på produkter sålda via Zalandos plattform, inklusive moms. 
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078