Ljusning för Thernlunds: "Kunderna har kommit tillbaka till butikerna"
I juli ökade försäljningen i de fysiska butikerna med nära 30 procent. Nu väntar ytterligare satsningar på e-handel och sortiment.
I februari förvärvade Jan Thorstensson Stockholmsbaserade multibrandbutikskonceptet Thernlunds som försattes i konkurs strax efter jul ifjol.
Förvärvet innefattade varumärket, ett mindre, kvarvarande varulager, butiksinteriör och e-handelsplattform med en, enligt Jan Thorstensson bra och stor kundklubb med trogna kunder.
Vid tiden för konkurs fanns sex butiker för Thernlunds kvar; en butik på Lidingö, Täby centrum, Nacka forum, Mall of Scandinavia, Globen och i Bromma Blocks. Sedan dess har Jan Thorstensson återöppnat tre butiker för konceptet; i Globen, Nacka Forum och Täby Centrum.
Coronakris till trots har utvecklingen vänt under sommaren uppger Jan Thorstensson och i Thernlunds tre fysiska butiker ökade försäljningen med 28,5 procent i juli jämfört med samma månad i fjol.
Även i e-handel ser bolaget en positiv utveckling även om man inte haft de resurser och sortiment som vd
Jan Thorstensson
menar krävs för att på riktigt få igång den digitala försäljningen.
- Vi har märkt att kunderna börjat komma tillbaka till butikerna. Det är viktigt att förmedla en positiv bild inte minst då hela vår personal jobbat så extremt hårt under hela den här perioden och de är väldigt glada över utvecklingen. Det har varit ett
första halvår där mörker, priskrig och tomma köpcentrum präglat en stukad bransch. När vi nu betalat av skulderna till våra leverantörer och kommit igenom det första nålsögat så känns det roligt att få berätta det även om vi är ödmjuka inför framtiden och det extremt tuffa läget i branschen, säger
Jan
Thorstensson till Habit.
Försäljningsökningen i butikerna är enligt Jan Thorstensson frukten av hårt arbete och att man investerat i butikerna och i sortimentet som också fått allt större slagsida mot mer premiumvarumärken. Till hösten ska ett dussintal nya varumärken presenteras.
- Jag tror att det finns en ny tydlighet i konceptet och ett nytt manér och uttryckssätt som kunderna uppskattar. Vi har också arbetat hårt med att bredda sortimentet och erbjudandet. Men det är viktigt att vi inte slår oss för bröstet nu utan fortsätter att jobba på för jämförelsesiffrorna från juli förra året, när det började bli riktigt tufft för de tidigare ägarna, är svaga, säger Jan Thorstensson.
Nu läggs mycket krut på att på allvar få igång den digitala försäljningen och till hösten siar Jan Thorstensson att ökningen i e-handeln kommer att ligga på omkring 40 procent.
- Sortimentet online måste bli vassare. Vi hoppas framförallt på att vi kan hitta en fin synergi mellan fysisk butik och e-handel och att vi kan driva trafik till fysisk butik med vår e-handel och kunderna ska hämta e-handlade paket och sköta eventuella returer i butik. Jag hoppas att coronkrisen fört med sig att kunderna blivit mer lokala och börjat värna det lokala aktörerna och de svenska och skandinaviska leverantörerna.
Förutom digitala satsningar ska damsortimentet lyftas ytterligare.
-Thernlunds har hela tiden haft en tydlig herrprofil. Drömmen vore att ha fifty-fifty herr och dam men jag tror snarare att vi kommer att landa på 60 procent herr och 40 procent dam. Processen med att förändra och bredda sortimentet har redan påbörjats och framförallt på dam ska sortimentet bli extremt mycket bättre.
När vi talades vid i samband med förvärvet i februari i år berättade du att det fanns planer på fler butiker. Finns det några konkreta planer på att öppna någon ny butik och ska ni återvända till Lidingö?
-Jag tror även fortsatt mycket på den fysiska butiken och initialt pratade jag om att vi skulle ha sex, sju butiker till 2021. Coronakrisen har gjort att vi fått revidera det en aning och lugna oss lite. Nu får vi ta en dag i taget även om vi dagligen blir uppvaktade av hyresvärdar som står med många tomma lokaler. Ingen vet hur konjunkturen kommer att se ut och jag tror att de forna glansdagarna är över. När vi är ute och gör inköp för våren 2021 gör vi det med tillförsikt och ser framåt mot normala tider igen, även fast vi är medvetna om ändrade köpmönster och en nedgång i konjunkturen och risken att det trots allt dröjer innan vi helt kan andas ut.
- Men jag gillar att skjuta från höften och vi har gjort stora satsningar förut. När det gäller lokalen på Lidingö så är det lockande då den står tom och det är där som Thernlunds har sitt ursprung. Det var också tidigare en lönsam butik med en trogen skara kunder som säkert skulle uppskatta om vi kom tillbaka. Men det krävs stora investeringar i att förbättra och förnya lokalen.
Du driver även två butiker för Johnells i Stockholm. Hur har utvecklingen varit där?
- På Johnells i Stockholm har försäljningen under coronapandemin tappat mest cirka 30 till 40 procent. Totalt sett har den väl fungerande e-handeln kompenserat minskningen i de fysiska butikerna, så även där får man vara nöjd.