Minskad e-handel, men fortfarande bra fart
E-handeln växte med 23 procent under juni, vilket är betydligt lägre tillväxt än under både april och maj. Ändå handlar allt fler på nätet och många undviker fysiska butiker. Det visar Postnords rapport E-barometern för juni.
De äldsta konsumenterna (65-79 år) står för den starkaste tillväxten. Där har 68 procent fler handlat något på nätet i juni, jämfört med åldersgruppen 30-49, där 11 procent fler har handlat.
Postnord ska nu mäta även ännu äldre personers e-handelsvanor:
– Vi ska försöka få med äldre respondenter än 79 år i våra undersökningar, eftersom det inte längre är någon högsta ålder vad gäller e-handel, säger Carl-Fredrik Teder, e-handelsanalytiker på Postnord.
76 procent av alla tillfrågade har handlat på nätet under maj. Dagligvaror gick från 10 procent till 18 procent, i andel av befolkningen som e-handlat, alltså en ökning med 80 procent. Även här är de äldre i majoritet, 26 procent av dem handlar mat på nätet som en följd av coronapandemin.
Några siffror ur rapporten:
- E-handeln växte med 23 procent under juni 2020, jämfört med juni 2019
- 76 procent av svenskarna e-handlade i maj
- Kläder och skor är den produktkategori som flest handlat från följt av skönhet och hälsa (där apoteksvaror ingår)
- En majoritet av befolkningen (58 procent) undviker fortsatt fysiska butiker.