23948sdkhjf

Willys och Hemköp franchise ångar på – kraftigt tapp för Snabbgross

Axfood ökade nettoomsättningen med 4,1 procent under andra kvartalet. Ebit-resultatet ökade med 0,7 procent.

Axfood redovisar ett rörelseresultat på 605 miljoner kronor för det andra kvartalet 2020. Genomsnittet av sju analytikers estimat låg på ett rörelseresultat på 587 miljoner, enligt Infronts prognossammanställning.

Fler måltider hemma under coronakrisen ökade efterfrågan på dagligvaror samtidigt som försäljningen till restauranger och kaféer påverkades negativt.

"Efter ett exceptionellt tryck inom dagligvaruhandeln under senare delen av första kvartalet har efterfrågan under andra kvartalet stabiliserats på en totalt sett högre nivå än före coronapandemin", skriver vd Klas Balkow i rapporten.

Av butikskoncepten gick Willys starkt med en ökning av nettoomsättningen med 7,2 procent i jämförbara butiker, vilket av vd beskrivs som en "mycket stark jämförbar tillväxt". Han konstaterar vidare att lågpriskedjan gynnas i en tid av stor ekonomisk osäkerhet.

Hemköp ökade med 4,3 procent i jämförbara butiker och Axfood Snabbgross minskade med 8,3 procent. För Hemköps del är det fortsatt de egenägda butikerna som tynger ned. Hemköps franchisedrivna butiker presenterade en omsättningsökning inklusive e-handel med 6,1 procent i jämförbara butiker samtidigt som Hemköps egenägda bara mäktade med 2,0.

Willys ökade rörelseresultatet med 6,0 procent samtidigt som Hemköp ökade med 1,7 och Dagab med 5,4. Här blev det däremot en kraftigt tapp för Axfoods restauranggrossist Snabbgross som förvisso gör ett positivt rörelseresultat på 34 miljoner kronor men minskar det kraftigt med 39,2 procent jämfört med föregående år. Orsaken är den lägre efterfrågan i kafé- och restaurangbranschen då konsumenter i större utsträckning lagar och äter måltider hemma. Även Eurocash tyngde då gränshandeln mot Norge i princip upphört.

Vidare har pandemin även skyndat på tillväxten inom e-handeln.

"Vi har under kvartalet fortsatt att jobba hårt för att växla upp vårt digitala erbjudande och arbetssätt vilket bidragit till att vi även i e-handeln fortsätter växa snabbare än marknaden med en tillväxt om hela 128 procent", skriver Klas Balkow.

Axfoods försäljning uppgick till 13.570 miljoner kronor under kvartalet. Analytikernas snittestimat var en försäljning på 13.474 miljoner kronor. Rörelsemarginalen blev 4,5 procent för kvartalet, mot väntade 4,4 procent.

Axfood står fast vid sin prognos om att investeringarna under helåret 2020 kommer att uppgå till mellan 0,9-1,0 miljarder kronor.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.038