Mandel Design köper Smallroom – räknar med synergier
Mandel Design, som sedan 2003 säljer kläder på nätet från ett stort antal dammodemärken, har ingått avtal om att förvärva företaget Smallroom Group för köpeskillingen 9,5 miljoner kronor. Betalning sker med 1,15 miljoner nyemitterade aktier i Mandel Design samt en revers om cirka 2,6 miljoner kronor.
Det framgår av ett pressmeddelande.
E-handelsplattformens aktie är noterad på Spotlight sedan i juni. Kursen är fastställd till 6 kronor per aktie i Mandel för kvittningsaktierna. Utspädningen efter transaktion uppgår till cirka 22 procent.
"Förvärvet ligger i linje med bolagets strategi att förvärva och bredda bolagets portfölj av bolag och varumärken", skriver Mandel Design.
Smallroom bedriver för närvarande bland annat plattformen smallroom.se som säljer leksaker och barnrumsinredning på nätet. Effekten av förvärvet blir att Mandel Design diversifierar verksamheten och verkar på en bredare front än tidigare.
"Efter utvärdering av Smallroom har det identifierats flertalet synergiområden, dels operativa samt finansiella. Vi har en bra strategi hur vi ska kunna öka trafiken och antalet kunder samt dra nytta av befintliga kundrelationer inom gruppen", skriver Mandel Design.
Säljarna är Spotlight-noterade New Equity Venture International (Nevi) som äger 81 procent av Smallroom, samt Christian Kronegård (11,5 procent), Malin Skogman Brilioth (6 procent) och Cecilia Broman Langenborg (1,5 procent).
Förvärvet är villkorat av att aktieägarna i Mandel Design ger klartecken på en extra bolagsstämma. Kallelse kommer att publiceras inom kort, uppges det.