Cdon lanserar fransk e-handelsjätte i Sverige
Franska e-handelsgiganten Cdiscount, med en omsättning på nära 30 miljarder kronor, har valt Cdon som strategisk partner för att driva försäljning i Norden.
E-handlaren introduceras till svenska konsumenter med ett sortiment av egna produkter inom kategorierna hemelektronik, produkter till hemmet, baby och leksaker.
E-handlarens försäljning i Norden smygstartade i april i år.
– Cdiscount är i särklass en av ledarna inom e-handel i Frankrike och deras förtroende för oss som deras partner i Sverige visar prov på vår expertis inom smarta lösningar för e-handel. Detta är helt i linje med våra ambitioner. CDON och Cdiscount, samt våra handlare, kommer alla att gynnas av att vi förenar CDONs kompetens och vår breda kundbas i Norden med Cdiscounts produkter som idag inte finns på den svenska marknaden. Svenska kunder kan tryggt köpa utländska produkter via CDON, med svensk plattform och kundservice som stöd, säger Kristoffer Väliharju, vd på Cdon i en kommentar.
Cdiscount är den näst största handlaren i Frankrike och samarbetar sen tidigare med e-handlare som Eprice, Emag, Real.de och har verksamhet över hela Europa.
Sen tidigare arbetar Cdon med bland annat tyska Conrad och nederländska marknadsplatsen VidaXL och lanseringen av Cdiscount är del i Cdons strategi att bli en hubb för e-handeln i Norden. I dag samarbetar Cdon med 1 100 handlare som via marknadsplatsen säljer produkter till nordiska konsumenter.
– Sverige och Norden är en väldigt attraktiv marknad för oss men det är också en fragmenterad marknad att gå in i på egen hand. Via CDON kan vi snabbt och säkert expandera vår försäljning till de nordiska marknaderna. Som störst på marknaden var CDON ett givet val och det känns tryggt att de vet hur vi bäst kan marknadsföra vårt utbud på ett kostnadseffektivt och attraktivt sätt mot konsument här, säger Thomas Metivier, Director International, strategy & marketplace på Cdiscount.