Halverad försäljning för H&M-gruppen under andra kvartalet
H&M-gruppens nettoomsättning under det andra kvartalet, den 1 mars 2020 till 31 maj 2020 minskade med 50 procent till 28 664 miljoner kronor (57 474) jämfört med motsvarande period 2019.
I lokala valutor minskade nettoomsättningen med 50 procent.
Under samma period ökade onlineförsäljningen med 36 procent i svenska kronor och 32 procent i lokala valutor under samma period.
Onlineförsäljningen är öppen på 48 av företagets 51 onlinemarknader.
I pressmeddelandet uppger H&M tta försäljningsutvecklingen under det andra kvartalet "påverkats kraftigt av Covid-19-situationen". I mitten av april av var cirka 80 procent av koncernens butiker tillfälligt stängda och även om koncernen successivt återöppnat butiker på ett flertal marknader så är i dagsläget cirka 900 butiker fortsatt stängda. Det betyder att cirka 18 procent av koncernens 5 058 butiker fortfarande är tillfälligt stängda.
"Återöppnandet på respektive marknad anpassas efter olika lokala restriktioner. Återhämtningstakten avseende försäljningen varierar stort mellan de olika marknaderna", uppger H&M.
Under knappa första halvan av juni, 1 till 13, minskade koncernen totala försäljning med 30 procent i lokala valutor jämfört med motsvarande period 2019.
Den 26 juni publicerar H&M-gruppen sexmånadersrapportenoch samtidigt ge en uppdaterad sammanfattning med anledning av situtaionen kring coronakrisen.