H&M-konkurrentens ägarbolag: 1 000 till 1 200 butiker ska stängas
Det spanska klädbolaget Inditex, som äger H&M-konkurrenten Zara, avser att stänga mellan 1 000 och 1 200 butiker under perioden 2020 till 2021. Stängningarna omfattar i huvudsak butiker som "nått slutet på sin produktiva ålder", i synnerhet konceptbutiker vars försäljning kan tas igen av närliggande butiker.
Vinsten före skatt från de butiker som ska stängas motsvarar 3-4 procent av Inditex totala vinst.
Bolaget har idag cirka 7 400 butiker.
Det framgår av onsdagens delårsrapport som innehåller en strategiuppdatering för perioden 2020-2022 där Inditex även uppger:
• Att butiksytan ska öka med brutto cirka 2,5 procent per år. Brutto ska ungefär 150 nya butiker öppnas per år under 2020-2022. Under samma period ska Inditex öka butiksytan på ett stort antal befintliga butiker.
• Att det årliga investeringsbeloppet (capex) kommer att ligga på ungefär 900 miljoner euro.
• Att onlineförsäljningen väntas uppgår till mer än 25 procent av den totala försäljningen 2022.
• Att försäljningen i lokala valutor långsiktigt väntas öka med 4-6 procent per år.
Av delårsarapporten redovisar Inditex också en försäljningsminskning i lokala valutor på 51 procent för maj månad. Hittills i juni har försäljningen backat med 34 procent.
Den 8 juni var 5 743 av Inditex-gruppens butiker öppna, motsvarande 78 procent av det totala antalet butiker. På marknader där butiksnätet öppnats upp helt har försäljningen hittills i juni minskat med 16 procent.
Inditex föreslår en utdelning för föregående verksamhetsår på 0:35 euro per aktie. I samband med bokslutet i mars föreslogs ingen utdelning med hänvisning till det rådande covid-19-läget. Bolaget förbehöll sig dock rätten att återkomma med ett slutligt utdelningsförslag inför årsstämman i juli.