23948sdkhjf

Dyrbar honung ökade i försäljning med över 700 procent

Få i Sverige vet vad manukahonung är för något men den här nyazeeländska specialiteten har hos iallafall en leverantör Medfour, skjutit upp rejält försäljningsmässigt där efterfrågan under första kvartalet ökade med hela 753 procent.

Det som skiljer honungen från annan vanlig honung, och som också gör den mycket dyrare, har inget med bina själva att göra utan manukabusken som växer på Nya Zeeland som innehåller methylglyoxal, förkortat MGO, och som är den aktiva ingrediensen.

– Manukahonung är antibakteriellt och antiviralt och bryter effektivt ner till exemel streptokocker. Idag är konsumenterna pålästa och letar aktivt efter hälsosamma produkter som stärker immunförsvaret, säger Medfours vd Jonas Nobel till Food Supply.

Det finns så klart ingenting som tyder på att manukahonung skulle ha en effekt på covid-19 men i oroliga tider tror Jonas Nobel att allt fler tänker på sin hälsa och läser på om hur de kan förbättra den.

En annan starkt bidragande orsak till den kraftiga försäljningsökningen är att Medfour skiftat försäljningskanal från hälsokostbutiker till att istället satsa mer på apoteken.

– Vi började sälja sårsalvor med manukahonung 2015  och sedan 2017 på Apoteket hjärtat där vi såg att det gick riktigt bra. I kombination med kampanjer där vi informerade kunderna kunde vi öka försäljningen rejält, säger Jonas Nobel.

Manukahonungen är dyr och blir dyrare desto mer MGO den innehåller. Den mest koncentrerade honungen med 600 plus mg/kg går för ungefär 470 kronor burken om 250 gram men är också den som säljer mest, vilket enligt Jonas Nobel tyder på att de som köper honungen gör det för effektens skull och inte för smaken av honung.

Med en sådan kraftig efterfrågan hänger produktionen med?

– Det finns tillräckligt med honung men vi har också lanserat en flytande variant, med lite kortare produktionstid, för att alla som vill ska kunna få honung, säger Jonas Nobel.

Medfour har konkurrensen från tre andra varumärken i Sverige och satsar därför på produktutveckling som halstabletter och liknande. Potentialen för att växa på är enorm enligt Jonas Nobel.

– Vi gjorde en undersökning om manukahonung för ett tag sedan. Där framkom att kännedomen endast var 4 procent bland svenskarna vilket innebär att det är väldigt många som aldrig kommit i kontakt med honungen. För att fler ska upptäcka den och få möjlighet att testa kommer Medfour att fortsätta investera i marknadsföring, säger han.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.11