23948sdkhjf

Clas Ohlson: Resultat och marginal över förväntan

Clas Ohlson rapport för det säsongsmässigt svaga fjärde kvartalet i det brutna räkenskapsåret visade rörelseresultat och bruttomarginal som överträffade förväntningarna. Det första kvartalet har startat med en organisk försäljningstillväxt på 4 procent i maj.

Här följer en punktvis sammanfattning av rapporten:

Bättre bruttomarginal. Clas Ohlsons rörelseresultat under det fjärde kvartalet februari-april uppgick till -41 miljoner kronor. Väntat var -47,3 miljoner, enligt Infronts analytikersammanställning. Bruttomarginalen var 39,9 procent, högre än förväntade 38,1 procent. Clas Ohlsons försäljning i kvartalet uppgick till 1.644 miljoner kronor, den organiska försäljningen minskade med 2 procent och försäljningen i jämförbara enheter och lokal valuta var oförändrad, vilket har meddelats tidigare.

Ingen utdelning. På grund av osäkerheten kring covid-19 har styrelsen beslutat att ingen utdelning lämnas för verksamhetsåret 2019/20. Åren innan var utdelningen 6:25 kronor.

Majförsäljning +4 procent organiskt. I maj minskade Clas Ohlsons totala försäljning 2 procent. Den organiska försäljningen steg med 4 procent och försäljningen i jämförbara enheter i lokal valuta ökade 5 procent under perioden. Clas Ohlsons onlineförsäljning var upp med 68 procent under månaden.

Sänkta kostnader. Clas Ohlson har inom ramen för sitt handlingsprogram CO100+ planenligt sänkt sin löpande kostnadsnivå med 225-250 miljoner kronor och under verksamhetsåret 2020/2021 kommer återstående 150-160 miljoner att realiseras.

Dialog om hyror. Med anledning av covid-19 inledde Clas Ohlson i mitten av april en dialog med sina hyresvärdar. "Vi har valt att jobba väldigt mycket butik för butik. Vi har stora skillnader där vissa butiker har ökat både trafik och omsättning med 20-30 procent samtidigt som andra butiker haft kraftiga trafikminskningar ner till halveringar. I de fallen där vi har kraftig påverkan för vi dialoger. I vissa har vi hittat lösningar i samförstånd och i andra för vi fortfarande dialoger", säger vd Lotta Lyrå till Nyhetsbyrån Direkt.

Försäljningsmål online ligger fast. Clas Ohlsons onlinehandel har efter en lite långsammare tillväxtperiod börjat visa starkare siffror de senaste månaderna. Målet att minst fördubbla onlineförsäljningen vartannat år ligger absolut fast, säger Lotta Lyrå till Nyhetsbyrån Direkt. För två år sedan satte Clas Ohlson upp målet att minst fördubbla sin onlineförsäljning vartannat år, men facit den första tvåårsperioden blev +84 procent. Ökningen i år är lite lägre på grund av ett tidigare plattformsbyte.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125