Massmarknad i sikte för biometriska betalkort
Det norska biometribolaget Zwipe, som är parallellnoterat på First North i Stockholm, har biometriska betalkort till prisnivåer som tillåter en massmarknad i sikte.
Det sade Zwipes vd André Løvestam vid sin webbsända presentation i samband med Redeyes evenemang Growth Day som hölls på tisdagen.
– Vi är klara med en lösning för att leverera kort för under 10 dollar, sa André Løvestam.
Tidigare har de biometriska betalkorten kostat 30-45 dollar per kort och nu, med Asic-systemet, ligger priset kring 18-25 dollar per kort.
Tillsammans med den franska partnern Idemia har nu Zwipe tagit fram en ny biometrisk betalkortsplattform som är klar för pilottester under andra halvåret 2020 och för större volymutveckling under 2021.
Vidare har bolaget dragit ned sina kostnader under ett effektiviseringsprogram som infördes i november 2019.
– Vi spår att vi kan nå bra marginaler. Vi kan nå break-even på kassaflödesnivå vid en försäljning på omkring 6 miljoner enheter per år, sa Zwipe-chefen och tillade att endast i Storbritannien uppgår den årliga kortvolymen till cirka 100 miljoner per år.
Artikeln är en del av vårt tema om Teknik.