Hos dem ökar e-handeln mest
Coronapandemin har fått svenskarna att vända sig till nätet för att handla. Under april ökade konsumtionen med 44 procent, enligt E-barometern där svenskarna själva har fått uppskatta sin konsumtion.
"Ingen enskild månad har någonsin tidigare visat på en lika hög tillväxt i E-barometerns historia", skriver Postnord, som ligger bakom undersökningen, i en kommentar.
Det är i åldersgruppen 65 till 79 år som den största procentuella ökningen har skett. Under april ökade deras e-handel med 154 procent jämfört med april i fjol. Som förklaring anges att gruppen har börjat handla dagligvaror till följd av coronapandemin. Men de har öven ökat sina inköp av kläder och skor med 11 procent.
Den näst största ökningen, 53 procent, var hos 50- till 64-åringarna. Betydligt fler kvinnor än män e-handlade under april, hela 82 procent. Det är kvinnor i åldern 30-49 där ökningen är som störst, 88 procent.
Under april ökade konsumtionen av kläder och skor med två procentenheter till 40 procent, jämfört med april 2019. Det är dagligvaror och hälsa som är de största vinnarna. Segmentet hälsa och skönhet ökade med 14 procentenheter till 45 procent medan dagligvaror ökade från 15 procent i april i fjol till 21 procent i år.