Valet av betallösning kan innebära vinna eller försvinna
Det senaste halvårets utveckling i samhället har gett strukturförändringarna inom handeln en rejäl skjuts framåt.
– Förmågan att snabbt anpassa sig för att möta kundernas nya önskemål kring bland annat betallösningar är en överlevnadsfråga, säger Verifones vd Morgan Sellén.
Det successiva införandet av andra digitala betalningslösningar än kortbetalningar är en naturlig evolution som nu gått över till en revolution starkt pådriven av teknisk utveckling, ändrade shoppingbeteenden samt covid-19 som verkligen skruvat upp tempot i förändringsresan.
– Det som kan anses som revolutionerande i nuläget är hur våra konsumentbeteenden, på grund av av pandemin, i ett enda slag gjort tvärnit och vänts upp och ner.
– Vi kan nu konstatera att vi klarar oss rätt bra genom att enbart handla via nätet, samtidigt som de fysiska ställen vi ändå prioriterar att besöka är sådana som erbjuder upplevelser som det inte går att ta del av annat än på plats, säger Morgan Sellén.
Infrastruktur krävs
På Verifone erbjuder man Nordens bredaste sortiment av betallösningar.
Företaget hjälper kunderna att välja rätt metod utifrån deras specifika behov och förutsättningar.
– Som handlare är det inte bara en betallösning du ska ha. Du behöver också en infrastruktur för tjänsten runt omkring, som digitala kvitton, lojalitetslösningar och annat, säger Morgan Sellén.
För de flesta större handlare gäller det att ha en stark position med fysiska handelsplatser, antingen med egna butiker eller genom att ingå i en annan aktörs fysiska handelsplats.
Ett nytt steg för Verifone är att man nu börjar erbjuda hela koncept med selfservice-kiosker som infrastruktur, det vill säga där hårdvara och betaltjänster redan är på plats. Detta ger handeln och de företag som utvecklar mjukvara till selfservice-kiosker, en one stop shop.
Mobila enheter
Ett annat koncept, som Verifone redan har lanserat, är de mobila enheter som möjliggör att butiker och restauranger kan använda enheten för sitt kassasystem eller andra applikationer. Betalfunktionalitet finns så klart med från start.
– När det inte finns personal i kassan så kan den person som befinner sig ute bland kunderna, tack vare en enda enhet, ta betalt men även utföra andra uppgifter som måste hanteras vid ett köp eller bara för att ge bra service, berättar Morgan Sellén.
Effektiva betallösningar behövs på många olika ställen, alltifrån webshoppar, appar och shop-in-shops till obemannade butiksmiljöer samt butiker där även fysisk närvaro är avgörande för överlevnad.
Morgan Sellén påpekar vikten av att vid alla teknikskiften ha fokus på de följdeffekter som övergången från en betalningslösning till en annan innebär.
– Alla som är verksamma inom handeln i dag behöver helt enkelt tänka på att det gäller att hålla sig uppdaterad om det ska finnas verksamhet kvar imorgon. Tekniken finns redan. Som handlare behöver du anpassa dig efter ändrade konsumentbeteenden.