23948sdkhjf

Han blir ny vd för VRG

Krisande sko- och accessoarkoncernen har en ny vd som i sommar efterträder avgående vd Jonas Ottosson.

Lars Fins ha utsetts till ny vd för Venue Retail Group.

Han efteräder Jonas Ottosson som aviserade att han skulle lämna posten som vd i mitten av mars.

Lars Fins tillträder den 1 juni och kommer närmast från vd-posten för  blomsterföretaget Blomsterboda där han verkat på posten sedan bolagets start 2017.

Lars Fins beskrivs ha stor kunskap om sällanköpshandeln, nordisk detaljhandel, marknadsföring och försäljning samt verksamhetsutveckling och turn-aroundprocesser. 

Förutom Blomsterboda  har han även ett förflutet från posten som vd för hälsokostkedjan Life Europe.

Han har även medgrundat av färdigmatskonceptet Gooh som lanserades 2005 och har en ett längre förflutet iinom livsmedelsbranschen och har bland annat varit chef för Gröna Konsum och marknadsdirektör för Coop Sverige. 

Under 90-talet lanserade han Handlar´n och Tempo inom Axfood/Dagabs servicehandel. 

 

- Lars Fins stora erfarenhet av nordisk detaljhandel, marknadsföring och verksamhetsutveckling kommer vara en stor tillgång för bolaget. Att han dessutom har varit med i turn-aroundprocesser tidigare passar VRG utmärkt. Bolaget har under de senaste åren genomgått stora förändringar och Lars bakgrund, erkända driv och erfarenhet blir en viktig pusselbit, när nu bolaget är redo att ta nästa steg i förändringsresan, säger Tommy Jacobson, nytiilträdd styrelseordförande i Venue Retail Group i en kommentar.

På måndagen ansökte sko- och accessoarkoncernen till Stockholms tingsrätt  om att få förlänga rekonstruktionen som koncernen varit inne i sedan den 20 november i fjol i ytterligare tre månader. En del i rekonstruktionsplanen är att se över butikslägen.

- Venue Retail Group har bra butiker i bra lägen. Tillsammans med starka varumärkesleverantörer och en bra bas med välkända egna varumärken ser jag stora möjligheter för att utveckla bolaget mot ökad försäljning med god lönsamhet. Bolaget har kontroll över värdekedjan och kommunikationen med slutkunden, bl.a. genom en stor och lojal kundklubb och en växande onlineverksamhet, vilket är avgörande i dagens detaljhandel. Med en rad ytterligare förändringar och åtgärder ser jag stora möjligheter att bolaget ska bli lönsamt och framgångsrikt, säger Lars Fins, tillträdande vd för Venue Retail Group.

Artikeln är en del av vårt tema om På nytt jobb.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.167