Ökad förlust för Lexington
Omsättningen för The Lexington Company sjönk med 12 procent, eller 8 miljoner kronor, till 57 miljoner kronor under första kvartalet, januari till mars, jämfört med motsvarande period i fjol. EBITDA-förlusten försämrades från –3,7 miljoner kronor i fjol till –9,8 miljoner kronor i år.
Omsättningsminskningen förklaras av kalendereffekter på 5,6 miljoner. ”Utleveranserna av sommarkollektionerna kom i mars förra året, och i år levereras de ut i april istället”, skriver bolaget i en kommentar. Dessutom uteblev en utförsäljning av gamla lagervaror som under fjopårets kvartal inbringade 2,4 miljoner kronor.
Trots minskade öppettider ökade den egna försäljningen i fysiska butiker med 2 procent medan bolagets egna e-handel ökade försäljningen med 37 procent, där mars sticker ut som en stark försäljningsmånad.
”På grund av senarelagda leveranser av sommarkollektionerna i år, minskar försäljningen till våra traditionella återförsäljare i kvartalet, vilket totalt sett påverkar kvartalet negativt”, skriver bolaget.