Björn Borg tappar omsättning och lönsamhet
Omsättningen under första kvartalet, januari till mars, minskade med nästan 9 procent till 172 miljoner kronor jämfört med motsvarande period i fjol. Bruttovinstmarginalen uppgick till 54 procent jämfört med nästan 57 procent året innan. Rörelseresultatet sjönk till 7,2 miljoner kronor jämfört med 18,5 miljoner.
Som hos många andra aktörer är det e-handeln som ökar, pådriven av förändrade konsumtionsmönster under coronapandemin. Bolagets egna e-handel ökade med 23 procent till knappt 18 miljoner kronor. Men den sammanlagda e-handeln, inklusive e-tailers, backade med 1,4 procent till 52,7 miljoner kronor.
Några marknader sticker ut, enligt bolagets rapport. Tyskland ökade under kvartalet med 28 procent mot föregående år tack vare e-tailers, medan Finland ökade 15 procent. Där ökade bolagets egna e-handel med 23 procent.
”Att upprätthålla en god likviditet är mycket viktigt och vid denna rapports publicering har bolaget 163 miljoner kronor i tillgänglig likviditet”, skriver Henrik Bunge, i en kommentar.