Begränsat försäljningstapp för Clas Ohlson – vd nöjd
Clas Ohlsons försäljning i jämförbara enheter och lokal valuta ökade med 2 procent i april men totalt minskade försäljningen i april med 4 procent till 571 (592) miljoner kronor, vilket förutom covid-19 påverkats av stängningen av butiker utanför Norden samt den svagare norska kronan. I Sverige minskade försäljningen till 265 miljoner, jämfört med 272 miljoner i april förra året.
Online ökade försäljningen med totalt 61 procent till 59 (37) miljoner kronor. Prylkedjan har bland annat sett en kraftigt ökad försäljning av sitt sortiment på Mathem.se och Kolonial.no.
Den totala försäljningen för räkenskapsåret 2019/20 (maj 2019 till april 2020) var i nivå med föregående år och uppgick till 8 758 (8 772) miljoner kronor.
Clas Ohlson har jämfört med förra året fyra färre butiker. De är nu 228 till antalet. Ytterligare en, butiken på Kullagatan i Helsingborg, kommer att stänga under tredje kvartalet i år.
Vd Lotta Lyrå är nöjd med att kunna visa på organisk tillväxt på 3 procent i Norden och att bolaget kommer att uppnå målet om en rörelsemarginal på 4-6 procent under innevarande verksamhetsår 2019/20. Samtidigt betonar hon att det är för tidigt att dra några slutsatser om vilken påverkan covid-19 kommer att få på Clas Ohlsons resultat för kommande verksamhetsår.
– Jag vill betona att Clas Ohlson möter dessa utmaningar utifrån en stark finansiell position och vi kommer att vända på varje sten för att så snabbt som möjligt fortsätta implementera vår fastlagda strategi som är anpassad både till förändrade köpbeteenden och ett tufft marknadsklimat.