Efter förvärvet: "Nya Marqet ska omfatta betydligt färre butiker"
Enligt Dagens Industri innehar den nya huvudägaren omkring 83 procent av aktierna. Modebolagets styrelseordförande Claes-Göran Sylvén äger 10 procent av aktierna och MQ-ledningen "ett par procent", enligt tidningen.
Därtill har tidigare vd:n för MQ Holding Ingvar Larsson fått förnyat förtroende att leda det nya modebolaget och organisationen som ska drivas vidare under namnet Marqet.
– Det känns helt faktiskt roligt att få chansen att fortsätta med nya ägare i ett nytt bolag. Flera nyckelpersoner, som kan rörelsen, kunden och konceptet finns kvar, och de är väldigt viktiga för Marqet när vi nu får vi chansen att arbeta vidare med konceptet. Vi hade arbetat så hårt med vår nya strategi och när konkursen kom så blev det en så stor sorg. Det kändes så tråkigt att inte få möjlighet att visa upp vårt nya koncept fullt ut och det sortiment som kommer till hösten och som är alldeles för bra för att inte visas upp, säger Ingvar Larsson, vd, till Dagens Handel.
Ingvar Larsson säger vidare att det känns extra roligt att få komma med positiva nyheter i dessa tider.
– Det var också fint att få ta del av reaktionerna efter konkursen där många delade med sig av vad MQ betytt och vilken plats som kedjan har i svensk modebransch. Sedan får vi lära oss leva med effekterna av coronapandemin en tid framåt.
Ett stort antal av de totalt 119 butikerna återöppnade under den gångna helgen. Men inte alla.
– Att vissa butiker inte återöppnat handlar mer om varutillgången än att de inte ska vara öppna framgent. Vi har haft stora och lyckosamma utförsäljningar och i vissa butiker finns det inte tillräckligt med varor för att öppna igen. Vi fortsätter med utförsäljningar en tid men sedan kommer vårt nya sortiment successivt in.
Hur många butiker ska Marqet omfatta i framtiden?
– Jag förstår att många vill veta men något antal kan jag inte kommunicera i dag med hänsyn till medarbetare och fastighetsägare. Marqet ska även i framtiden vara en rikstäckande kedja men kommer att omfatta betydligt färre butiker. Det kommer inte alltid att finnas flera butiker i samma stad. Även om vi är starka i mellanstora och mindre städer så ska vi även fortsatt finnas i storstäderna.
När kan vi få svar på frågan hur många butiker det blir?
– Vi arbetar snabbt med frågan och vi hoppas att det står klart inom någon vecka.
Som tidigare kommunicerats blir det stort fokus framgent på e-handel. I mars lanserade modekedjan en ny e-handel under namnet Marqetstores och Ingvar Larsson menar att den har stor potential och ska utvecklas med fler funktioner och tjänster.
Precis som antalet butiker blir färre så ska även organisationen på huvudkontoret bli mer slimmad än den tidigare som omfattade ett hundratal anställda. Ylva Morud, som klev på som design- och inköpschef i höstas, är bland de nyckelpersoner som stannar i bolaget.
När Dagens Handels systertidning Habit talade med Ingvar Larsson i samband med konkursen så uppgav han att förutom att bolaget saknade långsiktigt kapital för att ta sig igenom coronakrisen så var otydlig målgrupp och svagheter i sortimentet två faktorer som gjort det svårt att få affären att lyfta. Nu är enligt vd:n ett nytt sortiment snart på ingång i butikerna.
– Vi hade tagit fram ett nytt sortiment som jag tycker är helt fantastiskt bra och det ska bli spännande att få visa upp det. Våra egna varumärken står för 70 procent av sortimentet och det ska även framgent vara en mix av egna och externa varumärken. Sortimentet kommer att förändras och vi påbörjar nu arbetet med att se över vilka externa varumärken vi ska samarbeta med framåt.
Ingvar Larsson utesluter inte heller möjligheten att det kan komma nya egna varumärken.
Hur orkar du? Det har varit en utmaning för MQ redan då du klev på som vd för knappt två år sedan?
– Jag visste förutsättningarna när jag klev in som vd. Visst har det varit tufft men det är det inom retail generellt. Men det är också det om lockar och det är stora och spännande utmaningar. Jag tycker att det är så fantastiskt roligt att ha fått det här förtroendet att få fortsätta med det vi bara precis hade påbörjat.
Vad blir den stora skillnaden mot tidigare?
– Vi var mitt i en förändringsresa vilken nu kommer fortsätta i det nya bolaget, inte minst med ett starkt sortiment inför hösten. Sedan är det en stor skillnad att vi nu kommer ha färre fysiska butiker och en större andel av vår försäljning från online. Vi ser även att det är en stor fördel och möjlighet att starta från början där vi kommer bygga på det bästa, allt för att ge en fantastisk köpupplevelse.