Tvärvändning för Synsam när pandemin slog till
Även om optikbranschen klarat sig relativt bra under pandemin så syns en tydlig coronaeffekt i Synsams siffror för första kvartalet 2019. Ökad omsättning och stark itllväxt de två första månaderna av året följdes av stängda butiker och minskade kundströmmar i mars. Det drog ned både tillväxt och resultat.
Sedan april har dock kedjan successivt öppnat samtliga butiker.
– Nu fokuserar Synsam Group fullt ut på att anpassa verksamheten efter marknadsläget med satsningar främst inom ögonhälsa, bra pris, ett kundmöte i världsklass samt hållbarhet. Med vår kompetens och våra starka erbjudanden möter vi kundernas behov både i butik och online, säger Håkan Lundstedt, vd och koncernchef för Synsam Group, i en kommentar.
Synsam redovisar en nettomsättning för första kvartalet på 899 miljoner kronor. Att jämföra med 902 miljoner motsvarande period förra året. Justerad Ebitda landar på 201 miljoner (242).
Försäljningen av lifestyleabonnemang sticker ut med en ökning på 13 procent. Synsam Groups fortsätter också satsningen på unika ögonhälsocenter, där högutbildade optiker erbjuder hälsokontroll av ögonen.
Synsam Group hade nu totalt 475 butiker, varav 436 är gruppens egna.