Zalando lanserar partnerprogram i Sverige
E-modehandlaren Zalando spår att GMV-försäljningen, gross merchandise value, för helåret 2020 ska öka med 10 till 20 procent och därtill räknar e-handlaren att intäktstillväxten ska ligga på 10 till 20 procent under 2020.
Därtill Zalando spår vidare att det justerade rörelseresultatet helåret 2020 ska landa inom intervallet 100 till 200 miljoner euro. Bolagets tidigare prognos var ett justerat rörelseresultat helåret 2020 inom intervallet 225 till 275 miljoner euro.
Under tredje kvartalet lanserar Zalando partnerprogrammet Connected Retail för fysiska butiker i Sverige, Spanien och Polen.
Enligt bolagets rapport skickade anslutna fysiska butiker i Tyskland och Nederländerna under april 350 000 varor till Zalandos kunder.
– Den fysiska detaljhandeln har drabbats hårt av coronakrisen. Samtidigt ser vi en ökad efterfrågan från detaljhandlare att digitalisera sin affär. Därför är vi väldigt glada att idag kunna meddela att svenska butiker från och med tredje kvartalet i år enkelt kan ansluta sig till Zalando-plattformen via vårt Connected Retail-initiativ. Butikerna får på så vis möjlighet att sälja sina produkter direkt till 32 miljoner aktiva Zalando-kunder online. Som en europeisk modeplattform med ett starkt logistiknätverk och en intelligent teknisk infrastruktur kan vi använda våra kapaciteter och resurser för att stödja branschen med de mest brådskande utmaningarna. Vårt team kommer att fortsätta arbeta i tät kontakt med våra partners för att snabbt säkra en smidig integration till vår plattform, säger Kenneth Melchior, direktör för norra Europa i en kommentar.
Under de senaste veckorna har 50 nya partner anslutit sig till programmet som Vaude, American Eagle Outfitters och Next Groups varumärke Lipsy London.
Under första kvartalet uppgick Zalandos försäljning till 1 524 miljoner euro vilket är en försäljningstillväxt på 10,6 procent. Under kvartalet GMV-försäljningen med 13,9 procent.
Det justerade rörelseresultat uppgick till -98,6 miljoner euro under perioden. .Under kvartalet ökade antalet aktiva kunder med 17 procent till 32 miljoner.
Kunderna beställer i genomsnitt 4,7 gånger hos Zalando per år. I april ökade antalet nya kunder till Zalando med 39 procent.
Segment som ökar hos e-handlaren är barnmode, sportkläder, accessoarer och skönhetsprodukter.
Zalando ser också en ökad efterfrågan på mer hållbart mode.
Källa: Zalando