Så sålde Odd Molly – förlusten minskar
Odd Mollys resultat förbättrades under första kvartalet men försäljningen fortsätter att minska och precis som för många modeaktörer slår coronkrisen mot bolaget främst på grund av minskad trafik till bolagets åtta egna fysiska butiker, återförsäljarnas butiker samt försenade leveranser av varor från vissa producenter.
Modebolaget försöker parera pandemin skadeverkningar genom förkortade öppettider, dialog med hyresvärdar om hyreslättnader, uppskjuten betalning av skatter och korttidspermittering av personal.
Den totala nettoomsättningen under första kvartalet, januari till mars, minskade med 22 procent till 67,0 miljoner kronor (86,2).Bruttovinstmarginalen uppgick till 52,3 procent (49,3).
Rörelseresultatet förbättrades och uppgick till -5,9 miljoner kronor (-17,6). Rörelseresultatet påverkades enligt bolaget positivt ”drivet av stärkt bruttovinstmarginal till följd av lägre lagernivåer samt kostnadsbesparingar”.
Resultat efter skatt uppgick till -7,3 miljoner (-19,2).
Korttidspermittering har skett per den 1 april och har därför inte haft någon finansiell effekt under det första kvartalet.
Efter sommaren lanseras det förvärvade modemärket Hunkydory och enligt rapporten löper förberedelserna på enligt plan inför lanseringen.
Bolagets detaljhandelsverksamhet, egen försäljning till konsument via butiker och webbshop samt förvärvade secondhandplattformen Used By, minskade med 20 procent till 35,6 miljoner kronor (44,8) under första kvartalet.
Verksamheten påverkades negativt av genomförda butiksstängningar och en svagare utveckling i de fysiska butikerna under andra halvan av mars till följd av färre besökare på grund av coronavirusets utbredning.
Samtidigt sätter bolaget stor tilltro till den egna digitala försäljningen och skriver i rapporten att den egna digitala kanalen är den som utvecklas bäst.
Inga butiker stängdes under första kvartalet men förhandlingar pågår enligt rapporten med personal och hyresvärdar kring ytterligare butikstängningar i linje med planen att minska det egna butiksnätet och fokusera på onlineförsäljning, starka återförsäljare och partner.