Digital kölapp i framtidens kösystem
Ett nytt digitalt köplappssystem där ingen behöver trängas nära någon annan i en fysisk kö. Det är CRM-konsulterna som nu lanserar tjänsten Kölapp som baseras på QR-koder och är kopplad till Microsofts molnlösningar.
Den nya appen föddes under årets Hack the Crisis inom kategorin ”Rädda näringsliv – digital lösning” och ska hjälpa företag att uppfylla de krav som Folkhälsomyndigheten ställer på butikerna och restaurangerna när det gäller att förhindra smittspridning. Först ut att använda tjänsten är Åsas fisk i Spånga.
Kathrine Hogseth, vd på CRM-konsulterna, tror att detta är framtidens kössystem, även efter coronapandemin.
– Kölapp ger dig som användare en bättre upplevelse när du ska handla, och du behöver inte vara i butiken och vänta på din tur. I stället får man information om ungefär hur lång tid det är kvar och hur många nummer det är framför, direkt i mobilen, säger hon.
CRM-Konsulterna ser på sikt att man ska anpassa och utveckla tjänsten med fler funktioner, allt eftersom den börjar användas av företagare och konsumenter.
– Det är fantastiskt hur snabbt man kan skapa en ny lösning med hjälp modern teknik och dessutom skapa stort mervärde för svenska företag, säger Helena Fuchs, affärsområdesansvarig för Dynamics på Microsoft i Sverige.
Intresserade butiksägare kan testa Kölapp redan nu på dess hemsida.
Artikeln är en del av vårt tema om Teknik.