Postnord levererar med digitala lås
Normalt sett behöver företagskunder ta emot och kvittera sina leveranser, vilket ofta innebär ett avbrott i arbetet. Genom Postnords nya samarbete med företaget Qlocx kan processen förenklas. Företagskunden utrustar en leveransplats, till exempel en container, en förrådsdörr eller leveransbox med ett digitalt lås. Postnords integrationsplattform för digitala lås ger tillträde till det låsta utrymmet så att direktleveranser utan kvittens kan genomföras.
– Vi har gått från ett framgångsrikt pilotprojekt till att implementera lösningen i vår verksamhet. Leveransprocessen förenklar för både avsändande och mottagande företagskunder. Ett exempel där tjänsten passar bra är byggarbetsplatser, säger Helena Sjöberg, affärsutvecklare inom sista-kilometern på Postnord.
Lösningen innebär att Postnords förare får en digital engångsnyckel som ger tillgång till leveransplatsen endast när man har en leverans till mottagaren. Efter att leveransen är utförd är nyckeln förbrukad och godset inlåst. Mottagaren får en avisering att godset har levererats och bestämmer själv när det passar att hämta det.
– Det här leveranssättet visar hur digitaliseringen förändrar logistikbranschen. Att tillvarata de möjligheter ny teknik för med sig är viktigt för oss på Postnord och vi vill samtidigt se till att tekniken kommer samhället till gagn, säger Helena Sjöberg.
Leveranssättet finns tillgängligt i dag för Postnord parcel.