23948sdkhjf

Amazonexpert: Trolig Sverigelansering under fjärde kvartalet i år

Men egentligen är det irrelevant när bolaget tar klivet till Sverige, menar Anna Nordlander.

Det har länge ryktats om Amazons inträde på den svenska marknaden med en landsspecifik portal. Men hittills har lanseringen inte blivit verklighet. I veckan rapporterade Breakit att Amazon i februari registrerade en filial hos Bolagsverket som kopplas till Amazon.se. Dessutom har e-handelsbolaget gjort ett antal rekryteringar som kopplas till den svenska marknaden; bland annat en Vendor Manager. Frågan är om och när Amazon tar klivet in på riktigt.

– Det inte är osannolikt att en svensk översättning av Amazons tyska sida kommer upp senare under detta år. Jag har tidigare sagt första kvartalet 2021 för en större satsning på Amazon.se, men ändrar mig till fjärde kvartalet 2020, säger Amazonexperten Anna Nordlander, till branschtidningen Habit, och understryker att det rör sig om en kvalificerad gissning.

Att Amazon har anställt en Vendor Manager i Stockholm kan tyda på att bolaget vill inleda en rekryteringsintensiv för att få fler svenska varumärken att sälja på Amazon, säger Anna Nordlander.

– Det behöver alltså inte nödvändigtvis vara kopplat till en Amazon.se-lansering, även om det verkar sannolikt att så är fallet. Svenska varumärken har generellt sett varit väldigt långsamma på att haka på Amazon, vilket såklart är något Amazon gärna ändrar på.

Men enligt Anna Nordlander är det egentligen helt irrelevant när Amazon tar det "riktiga" klivet in på den svenska marknaden.

– Amazon är så pass stort globalt att svenska bolag redan bör nyttja det som säljkanal och inte sitta hemma och vänta på vad som eventuellt kan hända, säger hon.

Läs mer om att förbereda en Amazonstrategi här

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.067