Nordisk e-handel för 240 miljarder
Konsumenterna i Sverige, Danmark, Norge och Finland handlade förra året för 243 miljarder kronor på nätet. Kläder och skor toppar de mest e-handlade varorna i samtliga länder. Detta enligt en rapport från Postnord som bygger på svar från 85 000 personer.
I rapporten slås det fast att Sverige är den mognaste e-handelsmarknaden i Norden. 70 procent av svenskarna uppges handla regelbundet på nätet. Skönhet och hälsa är är ett populärt segment hos svenskarna; 34 procent e-handlar regelbundet sådana varor.
”Det är en betydligt bredare konsumentgrupp som handlar skönhet i Sverige, både sett till ålder och kön”, skriver Carl-Fredrik Teder, detaljhandelsanalytiker, Postnord Sverige, i en kommentar.
Befolkningen i Finland handlar mer från utlandet på regelbunden basis jämfört med de andra länderna. Vad gäller hållbara leveranser ligger svenskarna i topp, medan finnarna toppar med leveranser till paketautomater.