Lidl och Einride tar grepp om Stockholm
Dagens Handel har vid flera tillfällen berättat om det hypade techbolaget Einride som tillverkar elektriska och förarlösa lastbilar och deras satsning på retail. Samarbetet med Lidl har pågått längst, sedan 2017.
Bland annat är planen att Lidl-butiken på Gesällgatan i Halmstad ska bli först i världen att testa självkörande transporter från lager till butik. Sträckan är ungefär fyra kilometer.
– Den första leveransen har inte testats ännu men målet är att vi ska göra det under året. Tekniken är tillräckligt mogen och bra men givet hur lagstiftningen ser ut så dyker det ibland upp saker. Det kan vara till exempel att en viss del inte är säkerhetscertifierad även om det är säkert. Men i det här fallet vill vi förstås vara 110 procent säker och bocka av varje ruta innan vi drar igång, så det får ta den tid det tar, säger Carl Ceder, logistikchef hos Lidl Sverige till tidningen Fri Köpenskap.
Men ni blir fortfarande först i världen med autonom transport från lager till butik?
– Ja, såvitt jag vet är det inget projekt som kommit längre än oss. Vi är först i det här racet.
Nu sätter Lidl nya mål i samarbetet som i första hand handlar om elektrifiering och i andra hand förarlöst.
– Det tar sin tid med autonoma transporter så därför vill vi komma igång med elektrifiering parallellt.
En ny typ av bil har tagits fram av Einride som påminner mycket om den autonoma och elektrifierade T-podden med skillnaden att det finns plats för en förare också.
– Det är ungefär samma teknik och upplägg, så vi kan göra vissa tester och mäta av vägar i ett förberedande syfte till exempel.
Är de autonoma transporterna beroende av hur länge 5G dröjer?
– Det är en sida av det. Det går att köra på 4G men 5G kommer att underlätta oerhört. Sedan handlar det förstås om tillstånd.
I oktober beräknas kedjan vara igång med elektriska transporter med förare i Stockholmsområdet.
– Då går vi skarpt, men förberedelserna är igång och vi tar in bilen nu.
Den första lastbilen blir en försökskanin som ska undersöka möjligheterna att köra elektriskt. Därefter är planen att besluta om andra lastbilsinvesteringar för 2021. De nya bilarna är också förberedda för att kunna ställas om till förarlösa när så önskas.
– Vi kommer att testa många olika typer av upplägg för att ta reda på hur vi kan nå så många butiker som möjligt med eldrift. Kan vi ha ett upplägg där vi åker till Uppsala, laddar under tiden vi lossar, och sedan åker vidare till Tierp, till exempel? Om vi når stor framgång i testerna och allt fungerar som de ska så är planen att varenda lastbil vi byter ut under 2021 ska vara elektrifierad, berättar Carl Ceder.
Planen är långsiktig och övergången kommer att ske successivt med 2025 som första stora milstolpe. Då ska en betydande andel av alla kedjans transporter ske med elektriska fordon och resten fossilfritt. Förhoppningen är även att en stor del av transporterna ska ske utan förare.