23948sdkhjf

Förlusterna ökar för VRG

Venue Retail Groups omsättning minskade med nästan 4 procent till 231 miljoner kronor under andra kvartalet, december till februari, i det brutna räkenskapsåret 2019/2020 jämfört med motsvarande period i fjol.

Resultat före av- och nedskrivningar (exkl. IFRS16-justering) gick från en vinst på 2,1 miljoner kronor till en förlust på –8,3 miljoner kronor.

Den jämförbara försäljningen ökade med 3,0 procent under kvartalet medan e-handelsförsäljningen ökade med 46 procent jämfört med motsvarande kvartal i fjol.

”Rörelseresultatet för kvartalet är givetvis inte tillfredsställande och förklaras av effekter från företagsrekonstruktionen och ett högt kampanjtryck i december 2019, vilket har haft en negativ effekt på marginalen”, skriver vd Jonas Ottosson i en kommentar.

Omsättningen under första halvåret minskade med nästan 7 procent till 422 miljoner kronor medan resultat före av- och nedskrivningar rasade från en vinst på 3,6 miljoner kronor till –17,4 miljoner.

Det är först under nästa kvartal, mars till maj, som effekterna av corona kommer ge utslag. Bolaget flaggar i dagens rapport för minskad försäljning under mars och meddelar att det egna kapitalet är negativt på koncernnivå. Butikerna i Norge har varit stängda under delar av mars och april och personal har varit permitterad.

Dessutom har dotterbolaget Rizzo International AB upprättat en kontrollbalansräkning på grund av att mer än halva aktiekapitalet är förbrukat .

Koncernen som äger Accent, Morris, Rizzo samt avdelningar på NK, befinner sig i rekonstruktion sedan 20 november. Rekonstruktionen är förlängd till den 20 maj. Bolaget förhandlar om villkor för en finansiering med en av bolagets aktieägare, Peter Hunt (Trade House Scandinavia).

Den 1 juni slutar vd Jonas Ottosson.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125