Fortfarande nästan 4 000 H&M-butiker stängda
H&M-gruppen har för tillfället strax under 4 000 butiker stängda på grund av coronapandemin av koncernens totalt dryga 5 000.
På den för bolaget viktiga tyska marknaden har reglerna börjat lättas upp något och här har H&M-gruppen börjat öppna ett begränsat antal butiker. Samtidigt innebär en återöppnad butik inte att kunderna automatiskt återvänder i samma utsträckning som innan pandemin.
Det säger H&M:s IR-chef Nils Vinge till Nyhetsbyrån Direkt.
– Det här är ett extremt läge som ingen varit med om tidigare och förutsättningarna förändras löpande hela tiden. Vi har butiker på över 70 marknader och det kan ändra sig dag för dag och ibland timme för timme. Därför är vi försiktiga med att ge ett exakt butiksantal, säger Nils Vinge.
Österrike och Tyskland är två marknader där det fram tills nyligen inte var tillåtet att ha några butiker öppna. Nu har myndigheterna börjat tillåta mindre butiker att dra i gång sin verksamhet igen.
Enligt IR-chefen tillåter Österrike sedan slutet av förra veckan butiker under 400 kvadratmeter att öppna, något som påverkar H&M marginellt då bolaget har någon enstaka butik i den storleksordningen i landet. I Tyskland är det upp till 800 kvadratmeter som gäller, även om det är olika regler i olika delstater.
– Så där har vi ett begränsat antal butiker som kan öppna, även om de är små både till yta och omsättning. Men samtidigt blir det fel att bara fokusera på öppna eller stängda butiker. Bara för att en butik är öppen så betyder inte det att det är full fart, säger Nils Vinge.
Hur många butiker i Tyskland är av den storleken att ni skulle ha möjlighet att öppna nu?
– Det handlar om ett 70-tal butiker och det är framför allt våra övriga varumärken och inte H&M-varumärket.
Har ni för avsikt att nu gradvis öppna de tyska butiker som ni får öppna sett till storleksbegränsningen?
– Det görs omfattande analyser på varje marknad i samråd med myndigheter och olika aktörer för att göra det på ett balanserat och bra sätt. Det är klart vi vill öppna butikerna, men bara i Tyskland så finns det olika regler i olika delstater, så det finns inget enkelt svar, säger Nils Vinge.
I sin delårsrapport i början av april uppgav H&M att den digitala försäljningen tillfälligt tvingats stänga på fyra av koncernens 51 onlinemarknader: Indien, Taiwan, Malaysia och Filippinerna. Sedan dess har H&M:s onlinebutik stängt tillfälligt i även Singapore.