Elon ökade försäljningen
Elon, med cirka 400 anslutna butiker i Sverige, ökade försäljningen med 4 procent under första kvartalet i år jämfört med samma period 2019. Hur den jämförbara försäljningssiffran ser ut framgår inte.
Elon tror att anledningen till försäljningsökningen bland annat handlar om att konsumenterna spendera mer tid i hemmen, att kedjan satsat på fler leveranslösningar och lokal närvaro är faktorer som spelat in vid försäljningsökningen. Kedjan ser ökad efterfrågan av på exempelvis bakmaskiner, luftrenare och kyl- och frysskåp.
– I dessa tider spelar förtroende en viktig roll och det är något som vi byggt upp i årtionden på många av de orter där vi är verksamma. I en del fall har kunderna numret direkt till butikschefen och ringer när de behöver hjälp, säger Stefan Lebrot, vd Elon group.
Totala rörelseintäkten för Elon Group i Norden visar på en 5-procentig ökning under första kvartalet 2020 jämfört med samma period 2019.