23948sdkhjf

Svensk Handel: "Hushållen håller hårt i plånboken"

Och situationen kan bli långvarig då två av tio konsumenter anger att det är ganska eller mycket osannolikt att de kommer att återgå till sitt normala köpbeteende när krisen är över.

Vart tredje hushåll, 36 procent, har minskat konsumtionen av sällanköpsvaror i fysiska butiker, enligt Svensk Handels konsumtenkät geomförd i april.
Och det är framförallt äldre som minskat sin konsumtion men även yngre konsumenter håller hårdare i plånböckerna.

Och någon ljusning och ett ökat tryck i handeln spås inte och två av tio konsumenter anger att det är ganska eller mycket osannolikt att de kommer att återgå till sitt normala köpbeteende när krisen är över. 

Inte så konstigt kanske givet att 46 procent av de tillfrågade konsumenterna tror på försämrad ekonomisk situation i sitt hushåll, varav 13 procent tror på kraftigt försämrad ekonomisk situation.

Dock tror de flesta i enkäten, 60 procent av de tillfrågade, att köpbeteendet återgår till det normala vid halvårsskiftet. Men många tror att det kan dröja så länge som till nästa år innan vi har ett normalläge igen.

– Det oroliga ekonomiska läget gör att hushållen håller hårt i plånboken. Lägger vi till det faktum att många konsumenter väljer att hålla sig hemma får vi en situation som blir extremtuff för många butiker. Ju förr vi kan se slutet på coronakrisen desto bättre för företag, anställda och ekonomin i stort säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel.

35 procent av de tillfrågade konsumenterna säger också att de ska öka sitt sparande.

På handelssidan uppger var fjärde butik i sällanköpshandeln att de tappat minst 60 procent av försäljningen. Likviditetskrisen är akut och uthålligheten är ytterst ansträngd och tre av tio företag anger att de endast klarar max två månader till om nuvarande situation fortsätter.

Svensk Handel siar att 70 000 arbeten inom handeln kan försvinna och i enkäten framgår att 58 procent även företagen räknar med att minska bemaningen.

Inom sällanköpsvaruhandeln noterar 48 procent (49) en minskad omsättning med minst 40 procent jämfört med samma vecka förra året.

26 procent (26) har minskad omsättning med minst 60 procent. Nästan vart tionde företag har tappat mer än 80 procent i omsättning.


– Många handlare är bara två månader från att tvingas stänga igen samtidigt ser coronakrisen ut att hålla i sig betydligt längre än så. Behovet av fler åtgärder som lättar på företagens kostnadsbörda är akut. Tillfälliga hyreslättnader måste införas omedelbart för att rädda handeln från fler konkurser, säger Karin Johansson, vd på Svensk Handel.

Även om näthandeln också påverkas av minskad konsumtion är situationen något ljusare för e-handlarna. I Svensk Handels mätning anger varannan e-handlare att försäljningen har ökat jämfört med förra året inte minst inom lisvmedelssektorn.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.08