Färre e-handlar – då väljs mode och heminredning bort
Under fjolåret handlade i snitt 70 procent av svenska folket på nätet. Under perioden 26 mars till 6 april 2020 sjönk den andelen till 66 procent, enligt en delrapport av E-barometern från Postnord i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research för första kvartalet.
Detta i takt med att svenskarna oroar sig för privatekonomin, och ekonomin i stort, och håller allt hårdare i plånböckerna.
De flesta produktkategorier är drabbade av sjunkande konsumtion och oförändrade e-handelsandelar, skriver Postnord förutom livsmedel och apoteksvaror.
– Det är tydligt att konsumtionsbeteendena har förändrats under de senaste veckorna, i takt med virusets spridning. Väldigt många håller hårt i plånboken och den minskade konsumtionen i butik tycks än så länge inte kompenseras av att man handlar mer på nätet. Även e-handeln har det alltså tufft i dessa dagar. Undantagen är dagligvaror och apoteksvaror, där man både handlar mer totalt sett, och gör en större andel av köpen på nätet, säger Carl-Fredrik Teder, detaljhandelsanalytiker på Postnord.
En femtedel, 21 procent, av konsumenterna har skjutit specifika köp på framtiden och då drabbas kategorier som kläder och skor, möbler och heminredning, samt hemelektronik hårdast.
Det är vanligast att ha avstått från att köpa kläder och skor, vilket 18 procent ratat, samt möbler och heminredning, 18 procent, följt av hemelektronik, 15 procent.