23948sdkhjf

Stark mars för Electra – elektronikförsäljningen ökar mest

Färre besök men fler avslut och högre snittpriser än förra året.

Electras segment retail ökade omsättningen med 16 procent under årets första kvartal. Det framgår av ett pressmeddelande.

Inom Retail ingår kedjorna Elon Ljud & Bild, Digitalbutikerna, Ringup och Em home samt övrig försäljning till B2B-kunder och e-handlare.

Första kvartalet visar en positiv försäljningsutveckling, speciellt mars månad blev stark. Många fysiska butiker har fått färre besök som en följd av coronapandemin men det har däremot inte påverkat försäljningen negativt. Electras försäljning av tv, it-produkter, hörlurar och mobiltelefoner ökar mest, skriver Electra.

– Mars månad var avvikande på flera sätt. Antal kunder i våra anslutna butiker var färre men avslutningsfrekvens och snittpris ökade mot förra året. Det visar att kunderna finns, intresset finns men det är färre kunder som av naturliga skäl är ute och ”fönstershoppar”, kommenterar Anneli Sjöstedt, vd på Electra.

Electra har två affärsområden, retail som beskrivs ovan, samt logistik & IT som driver IT- och webblösningar i kombination med lager- och distributionstjänster åt tredje part.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078