Zalando vinstvarnar
På måndagen kommunicerade Zalando att pågående coronapandemi slår hårt mot e-handlaren i form av förändrade konsumtionsbeteenden vilket gör att förväntningarna kring omsättning och resultat för första kvartalet spås bli väsentligt lägre än väntat och inte i linje med prognosen för räkenskapsåret som e-handlaren kommunicerade den 27 februari.
Då återspeglas inte den fulla effkten av coronapandemin skriver bolaget och bolaget väntas nu inte nå 19 procents tillväxt , 22,8 procents GMV-tillväxt och ett justerat EBIT-resultat på -28 miljoner euro. Mer information om första kvartalets utveckling kommuniceras den 16 april och siffror för räkenskapsårets första kvartal kommuniceras den 7 maj.
Zalando uppger även att e-handlaren påskyndar initiativet Connected Retail för att stödja fysiska butiker och göra det möjligt för dem att sälja lager via Zalandos plattform. Hittills är 1 500 butiker i Tyskland och Nederländerna anslutna och nu uppger e-handlaren i ett pressmeddelande att man accelerar erbjudandet till fler butik. Dock framgår inte om Zalando ska ta tjänsten till fler av de länder där e-handlaren är verksam.
Zalando, grundat 2008, har försäljning på 17 marknader och har enligt e-handlaren 31 miljoner aktiva kunder.