23948sdkhjf

Så ska Lager 157 parera coronakrisen

Modekedjan omgrupperar bland annat personal från butik till e-handel för att undvika permitteringar och uppsägningar.

Modekedjan Lager 157 skickade på onsdagseftermiddagen ut ett pressmeddelande, ”ett statement” där man meddelade att kedjan inte tänker sig några uppsägningar, permitteringar och att företaget ”inte ska lämna någon” och ”kämpa in i döden” trots coronapandemin som fört med sig vikande kundstillströmning till butikerna.

Hur parerar ni krisen och tänker att ni inte ska behöva säga upp någon eller permittera?

– Lager 157 har fantastisk personal som möter den här nya tidens utmaningar på ett mycket föredömligt sätt. Företaget står på en solid grund. Vi lägger in nästa växel och jobbar flexibelt och hittar alternativa lösningar tillsammans som en enhet. Just nu omgrupperar vi personal från butiker till e-handeln. Personalen är helt magisk och engagerar sig verkligen i att det är ett gemensamt ansvar. Att vi i det här läget har en vd och ägare som gör ett statement om att vi gör vårt yttersta för att värna jobben i organisationen är mäktigt, uppger Johanna Winther, COO, i ett mejlsvar till Dagens Handel.

Som exempel på omgruppering ger Johanna Winther Mimmi Franck som till vardags arbetar i butiken i Svågertorp och som nu blir tillfällig Ulricehamnsbo för att jobba på plock och pack för bolagets e-handel. Hon resonerar enligt Johanna Winther att mina timmar kan sparas in i butiken och jag kan göra nytta där det verkligen behövs. Det ska också bli jättekul med en ny utmaning och att lära sig hur arbetet på plock och pack går till”.

Johanna Winther uppger att personal också är på väg från bland annat Töcksfors, Kalmar och Jönköping i nuläget. Försäljningsorganisationen meddelar att fler är beredda att göra en tillfällig flytt för att möta de rådande omständigheterna.

 Kan ni säga hur försäljningen går?

– Vi ser kraftigt avvikande kundströmmar, främst i gränsbutikerna och de butiker som ligger i köpcentrum. De butiker som har egen ingång och som ligger i externa handelslägen har generellt inte tappat riktigt lika mycket. Hur som helst får vi hitta lösningar på att anpassa oss och göra det bästa av situationen.

 Har ni styrt om mer till e-handel?

Vi fortsätter att hålla vår omnilinje det vill säga våra erbjudanden gäller i både butik och på webben. Vi erbjuder också fri frakt till butik. I Norge löper verksamheten på med liknande utmaningar som här.

Hur fungerar varuförsörjningen?

– Varuförsörjningen är i nuläget inget problem. Våra inkommande vårleveranser var till viss del något försenade på grund av stormar till havs, men det är inget som påverkat vår omsättning.

Kampanjar ni på något vis för att få allt att fortsätta rulla? 

– Att driva bra kunderbjudanden ligger i vår affärsidé. Det är en del av vårt DNA.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078