Stockholms Handelskammare: Så slår utebliven turism mot detaljhandel och besöksnäring
Utebliven turism till Sverige och Stockholm i coronautbrottets spå får till till följd att Sverige dagligen tappar utländsk konsumtion motsvarande 261 miljoner kronor jämfört med mars ifjol enligt Stockholms Handelskammares beräkningar.
Stockholms besöksnäring och detaljhandel tappar nära 100 miljoner om dagen.
- Flygplatserna ligger öde och planen står stilla som en naturligt följd av försöken att stoppa smittspridningen. Regeringens strategi att med lån och uppskjutna skatter ”övervintra” företagen i väntan på att smittan ebbar ut är förmodligen det enda alternativet som står till buds, men det kräver också en offensiv plan för att få besöksnäring och detaljhandel på fötter efter det akuta läget, säger Andreas Hatzigeorgiou, vd för Stockholms Handelskammare.
Konsumtionen från utländska turister i Sverige under helåret 2019 noteras till 155 miljarder kronor eller ett dagligt snitt på strax över 420 miljoner kronor.
Nu menar Stockholms Handelskammare att kraftag behövs och att regeringen nu förbereder åtgärder aå att drabbade sektorerna kan hämta ikapp det underskott som uppstår.
- För varje dag som går samlas underskotten på hög, därför måste man vända på varje sten och inte utesluta någon åtgärd som kan freda företag och jobb. Att förstärka kundernas köpkraft, skapa större marginaler hos företagen och lägga grunden för en snabb återhämtning är helt centralt för att det ska vara realistiskt att jaga ikapp de underskott som skapas här och nu, säger Andreas Hatzigeorgiou.