XXL överväger ytterligare kostnadsåtgärder – kan stänga fler butiker
Den norska sportkedjan XXL:s jämförbara försäljning har minskat med ett tvåsiffrigt procenttal under de senaste dagarna.
Det framgår av ett pressmeddelande från bolaget.
XXL skriver i sin lägesuppdatering med anledning av covid-19 att försäljningsutvecklingen fram till de senaste dagarna annars varit "stabilt positiv".
Trenden bröts i och med de många restriktioner som införts under den senaste tiden, däribland förkortade öppningstider. Det har delvis kompenserats av en stark utveckling för e-handeln.
XXL, som redan före coronakrisen sjösatt besparingsinitiativ, överväger ytterligare kostnadsåtgärder. Sportkedjan skriver vidare att den under det första kvartalet "framgångsrikt" sålt ut en betydande del av sitt lager med signifikant lägre marginaler. Det har minskat XXL:s lager till 2,4 miljarder norska kronor, något som förbättrat likviditeten som i slutet av februari uppgick till 0,8 miljarder norska kronor.
Fem butiker i Österrike hålls stängda och sportkedjan överväger även att tillfälligt att stänga tre outletsbutiker i Sverige för att minska kostnaderna. Butikerna ligger i närheten av norska gränsen och är beroende av norska konsumenter.