23948sdkhjf

De ska göra en omogen bransch hållbar

Interflora i Sverige har sjösatt en ambitiös hållbarhetsplan för att driva fram en ny branschstandard. Ett samarbete som även givit eko utomlands.

I oktober tillträdde Cecilia Thimerdal tjänsten som inköps- och hållbarhetschef hos Interflora. Med ett förflutet från inrednings- och modebranschen och H&M, Gant och Himla ska hon ta sig an en för henne ny bransch.

En bransch som både hon och vd Nina Lindvall beskriver som omogen i hållbarhetsfrågor när Dagens Handel besöker huvudkontoret i Alvik, Stockholm.

 Jag blev överraskad av hur omogen branschen i hållbarhetsfrågor. Det är som det var för mig att börja arbeta på H&M 1992 då vi började med att se över leverantörerna och vilka effekter produktionen hade på miljön, säger Cecilia Thimerdal.

Interflora har valt att inrikta arbetet på odlingsprocessen, kemikalie- och energianvändningen i produktionen samt spårbarhet.

Men det är inte i första hand från modebranschen som hon finner inspiration till hållbarhetsarbetet utan från livsmedelsbranschen där man framgångsrikt under 25 år arbetat med hållbarhetsfrågor.

En bransch där det också bedrivs mycket forskning om jordbruk och odlingsmetoder och där konsumenten efterfrågar ekologiskt och olika miljömärkningar. En forskning som hon tycker saknas när det handlar om grödor som inte äts. Samtidigt siar hon att mycket från grönsaksodlingen går att applicera på blomsterodling. Interflora vill verka för att en ny standard tas fram och mätningar som inte bara handlar om socialt arbete som Fairtrade.

Cecilia Thimerdal och Nina Lindvall säger att mätmetoder och processer finns och nu arbetar man med en duktig samarbetspartner i Tyskland som länge arbetat med att testa frukt och grönsaker i livsmedelsbranschen.

 Bara det att vi anställt en hållbarhetschef är i sig ett viktigt manifest. Cecilia blir ytterst ansvarig, men vi behöver alla driva frågan inom respektive expertområde samt i alla våra affärsbeslut, säger Nina Lindvall.

Det är också Nina Lindvall som initierat blomsterkedjans hållbarhetsarbete. Hon tillträdde 2017 och efter en tid av att ha satt sig in i branschen och lärt sig hur den fungerar initierade hon i fjol ett hållbarhetsarbete som också nått utanför Sveriges gränser.

I samma veva som Cecilia Thimerdal tillträdde fick aktören även en första hållbarhetschef på global nivå. Nina Lindvall har varit delaktig i dialogen internationellt, har fått ett fint gehör och en global hållbarhetsgrupp har nyligen etablerats.

 Det var först 2019 som jag valde att ta hjälp av en extern konsultfirma, Futerra, för att kartlägga och göra en plan för arbetet. Vi skannade av marknaden, djupintervjuade de viktigaste leverantörerna och valde lämplig metod för en långsiktig plan och vision för hur vi ska arbeta under de närmaste åren, säger Nina Lindvall.

 Jag är lyckligt lottad som får arbeta med hållbarhetsfrågor i ett företag där vd:n också är så insatt och engagerad och förstår hur viktiga sådana här frågor är i alla affärsbeslut. Det underlättar och ökar möjligheten att vi ska lyckas, säger Cecilia Thimerdal.

I Interfloras affärsmodell finns en utmaning då man inte centralt kan kontrollera alla butikernas inköp och vilka grossister och leverantörer de arbetar med, vilket man nu arbetar för att säkerställa i framtiden.

Ungefär 60 till 70 procent av blommorna kommer från leverantörer och odlare i Holland som agerar under EU:s regelverk. Under vår- och sommarsäsongen väljer många av butikerna att arbeta med lokala svenska odlare.

 En del av vårt arbete är att se över hela transportkedjans klimatpåverkan, säger Cecilia Thimerdal.

Enligt Nina Lindvall och Cecilia Thimerdal ökar kravet hela tiden från konsumenterna på miljömärkningar, ursprung, transparens och hållbart odlade blommor.

 I sortiment ingår även krukväxter och vi kan bli ännu bättre på att lyfta det sortimentet. Med kärlek, vatten och näring håller de länge. Ibland en hel livstid, säger Cecilia Thimerdal.

Båda menar att det har hänt mycket under bara de senaste åren också med olika strömningar i sociala medier.

 Vi lever i en tid där klimat- och miljöfrågor är oerhört viktiga. Som en stor aktör på marknaden är det självklart att vi tar ansvar och bidrar till en hållbar utveckling, säger Nina Lindvall.

Redan för flera år sedan minskade aktören antalet blomsorter som ingår i de buketter som man kan beställa på interflora.se. Det var ett beslut som togs för att butikerna bättre skulle kunna planera sina inköp och därmed minska svinnet. Att begränsa sig i sina inköp är också ett viktigt hållbart val.

 Det har vi lyckats med och våra florister är oerhört duktiga på att arbeta med sortimentet. Nästa steg för mer klimatsmarta butiker är att se över vilka material som används i hantverket och byta ut mot mer miljövänliga alternativ och tekniker. Ett arbete vi redan påbörjat, säger Cecilia Thimerdal.

Cecilia Thimerdal och Nina Lindvall har båda med sig att det gått relativt snabbt att ställa om i modebranschen som har en komplex värdekedja. ”Kan de göra den resan på tio år så kan vi.”

 Det arbete vi gör nu är en viktig pusselbit för att utveckla vårt erbjudande, förflytta vår position på marknaden och driva omställningen mot ett modernt och hållbart Interflora, säger Nina Lindvall.

Fakta:

 Interflora i Sverige driver interflora.se medan butikerna drivs som en frivillig fackhandelskedja.

 Av totalt 549 anslutna butiker i Sverige är 110 Interflora-butiker och resten ombud.

 Svenska Interflora AB samarbetar med motsvarande organisationer i andra länder. Totalt finns cirka 56 000 butiker anslutna.

 Tillsammans äger organisationen bolaget Interflora Incorporated med huvudkontor i Chicago, USA. 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125