Så sålde Kicks
Den av Axel Johnson helägda skönhetskedjan Kicks nettoomsättning uppgick till 3 351 miljoner kronor i fjol, vilket var en ökning från 3 198 under 2018.
Resultatet, efter finansnetto exklusive goodwillavskrivningar, justeringar på tilläggsköpeskillingar, jämförelsestörande poster och avvecklad verksamhet, uppgick till 11 miljoner kronor vilket var en minskning med 4 miljoner kronor från 2018 då resultatet landade på 15 miljoner kronor.
Resultatet belastades av investeringar i i förbättrade tekniska plattformar, analyskapacitet och lansering och utveckling av egna varumärken.
– Sällanköpsmarknaden präglas av en stenhård konkurrens mellan etablerade och nya aktörer, prispress från ständiga kampanjer, och ökad konkurrens över landsgränser. Under sådana marknadsförhållanden är det gl om ädjande att se hur både KICKS och Åhléns lyckas öka sin försäljning både totalt och i jämförbara butiker, och att e-handeln visade imponerande tillväxt, säger Mia Brunell Livfors, vd, Axel Johnson i en kommentar till bokslutet.
Under 2019 ökade Axel Johnson-koncernen omsättningen till 88,2 (82,4) miljarder kronor. Resultatet landade på 3 400 (3 021) miljoner, vilket gör 2019 till det bästa året i koncernens historia.